Annons

Nikon 5700

Produkter
(logga in för att koppla)

moltas

Medlem
Hej!

Har en bekant som ska köpa ny digitalkamera. Vederbörande har tittat på min Olympus 5060. Tyckte den var OK. Sedan såg vi pris hos Scand Foto på en Nikon 5 700, ca 6 600 kr, i pris med, eller tom billigare än Olympus 5060. Hur står sig denna modell i förh. till Olympusen? Nikon är väl ca två år som modell, bättre telezoom, elektronisk sökare och sen är det ju Nikon! Vi har inte haft möjlighet att titta på en sådan Nikon.Någon som kan ref. eller äger en sådan Nikon? Mvh Moltas!

Det är ju ganska olika produkter, är behovet stort omfång så står sig ju Olympusmodellen slätt.

Test av nikonkameran finns här.

Hej Kim!

Vi har studerat sidan plus en massa sidor på forumet. Kom väl fram till en del slutsatser...
Nikon är ju som sagt ett par år. Verkar gå åt en hel del ström. Är lite segare i tid vad det gäller autofocus och tiden mellan exponerade bilder. Mindre display, sen vet vi inte hur den elektroniska sökaren rent praktiskt fungerar. Några tycker tydligen inte om den. Sen är det frågan om man har så stor nyttan av den större telefunktionen. Både min bekant och jag är vanliga amatörer.

Att jag själv håller Nikon lite bakom ryggen är mina tidigare erfarenheter av fabrikatet. Har använt analoga systemkameror under många år. De har aldrig krånglat för mig. Får se hur det går med min Olympus...

Sammanfattningsvis lutar det nog åt en Olympus för min bekant också.

Vi tackar för tipset som Du delgav oss!

Mvh Moltas!

Jo, Olympuskameran är modernare och snabbare.
Hur stor nytta man har av långa brännvidder beror ju till viss del vad man fotograferar..för fågelfotografering och andra vilda djur räcker inte Olympusen långt.

Långa brännvidder med bra närgäns är även trevligt för närbilds/macro fotografering.

Jag tycker att en bra elektronisk sökare som visar 100% av vad som kommer med på bild, är att föredra framför en genomsiktsökare som inte alls visar exakt det som kommer med på bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar