Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon 55-200mm
- Trådstartare s_t
- Start datum
Bokeh
Aktiv medlem
s_t skrev:
Nikon 55-200mm f/4-5.6G IF-ED AF-S DX VR Nikkor
Är detta ett bra objektiv att köpa när man fortfarande bara är hobbyfotograf? Jag har precis köpt en D40 och fick med ett 18-55mm objektiv och känner att jag skulle vilja komplettera med lite mera zoom.
Vad jag förstått så är Sigmas AF 70-300/4-5.6 DG APO Macro ett betydligt bättre val i den prisklassen, sen får du ju 100mm extra som plus.
/kent
s_t
Medlem
Re: Re: Nikon 55-200mm
Problemet då är ju att jag inte får AF eftersom att jag äger en D40. Sen är jag medveten om att jag kan få "bättre" objektiv från andra än Nikon men AF är ju något som är intressant...
Bokeh skrev:
Vad jag förstått så är Sigmas AF 70-300/4-5.6 DG APO Macro ett betydligt bättre val i den prisklassen, sen får du ju 100mm extra som plus.
/kent
Problemet då är ju att jag inte får AF eftersom att jag äger en D40. Sen är jag medveten om att jag kan få "bättre" objektiv från andra än Nikon men AF är ju något som är intressant...
Martin Nilsson
Aktiv medlem
Jag har inte själv någon större erfarenhet av 55-200:an men brorsan använder versionen utan VR den med sin D50 med mycket gott resultat. Sett till skärpeegenskaper ska den dessutom stå sig riktigt bra (se länk till test nedan). Klarar du dig utan VR finns objektivet på fotokungen till ett pris av 1500kr (kraftigt nedsatt p.g.a. VR-lanseringen).
http://photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_55200_456/index.htm
Mvh/Martin
http://photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_55200_456/index.htm
Mvh/Martin
Martin Nilsson
Aktiv medlem
VR (vibration reduction?) innebär att objektivet förhindrar att, till viss mån, skakningsoskärpa generarad av kamerarörelser uppstår. VR hjälper alltså inte att frysa motiv i rörelse men kan vara behändigt om du plåtar ett stillastående objekt i dåligt ljus.
Ivanhoe_01
Aktiv medlem
Enligt Cyberfoto så har den nu vunnit ett pris:
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 G ED VR blev vald till årets "entry lens" 2007 enligt TIPA.
Jag äger den sedan ett tag tillbax, och jag är mycket nöjd.
Skärpan upplever jag som bättre än kitlensen (18-55mm) och bildstabilisering (VR) är ett klart plus.
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 G ED VR blev vald till årets "entry lens" 2007 enligt TIPA.
Jag äger den sedan ett tag tillbax, och jag är mycket nöjd.
Skärpan upplever jag som bättre än kitlensen (18-55mm) och bildstabilisering (VR) är ett klart plus.