Annons

Nikon 50mm 1,4D problem

Produkter
(logga in för att koppla)

annagumman

Medlem
Hej!

Har en (kanske idiotisk) fråga ang Nikkor 50 mm 1,4D objektiv som jag fick hem idag.
Fotar rätt mycket bröllop och investerade nu i detta objektiv för jag har fått mycket tips om det.

Satte på det på min D80 idag bara för att testa det och ville ställa ner bländarringen på 1.4.
Men då säger min kamera FEE, jag ska ställa om min bländarring?
Varför?

Någon som har ett bra tips på vad för inställningar jag ska köra på mitt objektiv när jag ska fota bröllop tex då det är så stora kontraster i ljuset som det är mellan en vit klänning och en mörk kostym tex...

Mvh / Anna

Hej!

Har en (kanske idiotisk) fråga ang Nikkor 50 mm 1,4D objektiv som jag fick hem idag.
Fotar rätt mycket bröllop och investerade nu i detta objektiv för jag har fått mycket tips om det.

Satte på det på min D80 idag bara för att testa det och ville ställa ner bländarringen på 1.4.
Men då säger min kamera FEE, jag ska ställa om min bländarring?
Varför?

Någon som har ett bra tips på vad för inställningar jag ska köra på mitt objektiv när jag ska fota bröllop tex då det är så stora kontraster i ljuset som det är mellan en vit klänning och en mörk kostym tex...

Mvh / Anna

Ställ bländarringen till "orange" (titta på den så ser du), eftersom det är kameran som styr bländaren så att säga.

Precis ställ objektivet på högsta bländartal, troligen 22. Det är som sagt markerat med orange. Sedan använder du den lilla spärren som finns i anslutning till bländarringen för att spärra den där.

Bländaren ändrar du med den främre kommandoratten på kameran (om du inte "bytt plats" på främre och bakre mha menyerna).

Vill du göra en snabb översikt över skärpedjupet så finns det en knapp på kameran precis bredvid objektivet på högersidan som bländar ner tillfälligt till inställt värde så länge du håller in knappen.

??

Jag vrider på dne och då är det ju en vit prick som man kan flytta då om man vill ha f16 och ända ner till 1.4
Vrider jag den till nedanför 16 blir det direkt FEE?

Det är ju en orange prick där med, men vet itne vad den har med det att göra då den vita pricken markerar vad den står på?

Tack för era svar!! Jättesnällt!

Bl. 16 är minsta öppning = orange på 50/1.4D.
Där ska den stå.

Sedan styr du resten från kamerahuset.

Mvh / Anna
Det bestäms av det ljus som råder när du fotar.

Prova med att öppna upp bländaren tills du börjar få utbrända högdagrar. Stäng sedan igen bländaren ett halvt steg.
Klart!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar