Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon 50 mm 2,0
- Trådstartare Thomas D50
- Start datum
Thomas D50
Aktiv medlem
Ber om ursakt J om jag later dum i huvet. Kanske for att jag suttit inne pa kontoret hela dan. Alltsa: Om det ar ett Ai sa skadar den kameran? Om blandarringen ar jamn, sa skadar den kameran?
Vad skadas, om det nu inte kan ga att anvanda?
Novisen
Thomas D50
Vad skadas, om det nu inte kan ga att anvanda?
Novisen
Thomas D50
Du är helt korrekt i din sammanfattning.
På en D50 som du har så skadas strömbrytaren som skall känna av om objektivet är inställt på minsta bländare (sitter vid ca kl 20:00 sett framifrån på kameran). På kameror som t ex D200 och F100 skadas den mekaniska koppling som känner av vilken bländare som är inställd (sitter vid ca kl 13:00 sett framifrån).
På en D50 som du har så skadas strömbrytaren som skall känna av om objektivet är inställt på minsta bländare (sitter vid ca kl 20:00 sett framifrån på kameran). På kameror som t ex D200 och F100 skadas den mekaniska koppling som känner av vilken bländare som är inställd (sitter vid ca kl 13:00 sett framifrån).
Thomas D50
Aktiv medlem
Tack for hjalpen JimH. Ska aka hem nu och kolla direkt med grejjorna.
Tack
Thomas D50
Tack
Thomas D50
Johan Ahlbom
Aktiv medlem
jimh skrev:
Du är helt korrekt i din sammanfattning.
Fyller i tråden med ännu en fråga, har använt icke- Ai objektiv på min D200 utan o veta om att det kunde skada kameran, hur ser jag om mina försök har skadat kameran?
mvh johan
Thomas D50
Aktiv medlem
Hej igen JimH.
Hittade en dator pa vagen.
Forklara for mig som om jag var fyra ar: Min kamera skadas om............din tur, snalla.
Jag kan se pa objektivet foljande......... din tur, snalla, att det skadar kameran. Nu uppfattar jag namligen att det inte ska vara Ai, eller? Ref. sista traden
Sen ska jag inte stora mer.
Thomas D50
Hittade en dator pa vagen.
Forklara for mig som om jag var fyra ar: Min kamera skadas om............din tur, snalla.
Jag kan se pa objektivet foljande......... din tur, snalla, att det skadar kameran. Nu uppfattar jag namligen att det inte ska vara Ai, eller? Ref. sista traden
Sen ska jag inte stora mer.
Thomas D50
Johan Ahlbom
Aktiv medlem
jimh skrev:
Kolla på metallgrunkorna runt bajonetten. Är de böjda eller skrapade?
Har kollat nu o den lilla fjäderbelastade blanka metallpinnen som sitter ca kl 20:00 på min D200 verkar lite lös men annars ok. Den lilla svarta metallkläppen som sitter ca kl 13:00 verkar vara intakt förutom en halv milimeters avskrapning längs upp. Har bara testat min pappas gamla nikkor objektiv från tidigt 70-tal ett par gånger så jag hoppas kameran inte tagit för stor skada... :/
mvh johan