Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 50 mm 2,0

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas D50

Aktiv medlem
Hej. Jag har kommit over ett gammalt Nikkor 50 mm 2,0 MF. Har fatt lana det av en gammal van. Hittar inget info om detta objektiv. Undrar om det ar likvart 50 mm 1,8.
Kan ngn hjalpa mig?
PS Jobbar utomlands och anvander inte ett svenskt tangentbord, sorry

Jag hade ett sådant på min gamla Nikkormat FT2, inköpt 1976 tillsammans med just ett Nikkor 50/ 2.0 med AI-koppling. Jag var mycket nöjd med detta, men det följde med när jag tio år senare bytte in denna kamera mot en F3. Tyvärr kanske (inte för att det var och är nåt fel med en F3, men ändå...)

Tack for ett snabbt inlagg. Foljdfraga:
Jag har en D50. Objektivet passar , om an lite trogt. Jag sabbar val inte kameran genom att anvanda ett sant gammal objektiv? JAg ar ngt av en nyborjare pa DSLR.
Tacksam for svar, och kanske lite ino om vad att tanka pa nar man anvander sana objektiv pa en ny DSLR.
MVH
Thomas D50

Nu är ju "analoge jag" absolut inte rätt person att svara på frågor gällande DSLR och "annan digitalitet" (annat än möjligen scanning), men Nikons fina fattning gör ju rent generellt att Du alltid kan använda gamla objektiv på ett nytt hus. Dock kan Du då inte -av förklarliga skäl- använda Dig av moderna finesser som t ex autofokus. Och dessutom, i detta fall, av en massa andra Hjälpmedel. Men jag har för mig att nån här skrev nyligen hur han satte en gammalt objektiv på en D50 varvid han fick "köra helmanuellt" med ALLT (inkl exponeringsmätning). Men bra blev det ändå!

Nikkor AI objektiv går att i läge M använda på D50, ljusmätningen fungerar dock inte.

Nikkor utan ai (PC nikkor osv) kan skada kameran.

Jag hade motsvarande problem med objektiven.
Både 50mm f2.0 och 105mm f2.5 passar kameran (D100), men båda är svåra att fästa, särskilt 105:an. Jag trodde att kameran skulle spricka. Fokusringen blev stel också. Men på min F65 fungerar dem toppen.

Märkligt märtkligt...

Det låter som om du har icke-AI-objektiv. Då tar de i pluppen som skall känna av om minsta bländaren är inställd. Montera inte dessa objektiv utan att modifiera dem först, då kan kameran skadas.

Din F65 kan ha slappare toleranser så det inte går trögt, men den kan fortfarande ta skada.

Vad är det för serienummer på dina objektiv? Du kan identifiera dem här.

jimh skrev:
Det låter som om du har icke-AI-objektiv. Då tar de i pluppen som skall känna av om minsta bländaren är inställd. Montera inte dessa objektiv utan att modifiera dem först, då kan kameran skadas.

Din F65 kan ha slappare toleranser så det inte går trögt, men den kan fortfarande ta skada.

Vad är det för serienummer på dina objektiv? Du kan identifiera dem här.

Helvete båda var K, nu blev man glad att kameran fungerar iaf efter påfrestningarna. Farsan lär väl också bli glad nu när han får två objektiv från kritaperioden ;)

Tack för hjälpen Jim.

Clouseau skrev:
Men Jim ser man inte det på den där "gaffeln" som sitter på gluggen?
Nej, gaffeln finns på både icke-AI, AI och AI-S. Det är bara på E-serien och AF-objektiven den är borttagen. Även på många AF-objektiv finns borranvisningarna kvar på bländarringen om man vill använda dem på äldre hus med gaffelkoppling.

Daneshnejad skrev:
Farsan lär väl också bli glad nu när han får två objektiv från kritaperioden
Vill du inte göra pappsen glad så kan du ju modifiera dem också. Det är en ganska lätt operation med en fil.

jimh skrev:
Vill du inte göra pappsen glad så kan du ju modifiera dem också. Det är en ganska lätt operation med en fil.

Pappsen är nog glad ändå :) Har du någon beskrivning på vad man ska fila på? Innan jag börjar fila på glaset ;)

Tack alla for er info. och lankar. Da forstar jag det som, att mitt gamla 50 mm 2,0 MF Auto H-modell, inte skadar kameran, och jag maste anvanda helt manuella installningar for att ta bilder?
MVH
Thomas D50

Thomas D50 skrev:
Da forstar jag det som, att mitt gamla 50 mm 2,0 MF Auto H-modell, inte skadar kameran
Det beror på om det är AI eller inte. Har du identifierat det i Vinks tabell?

Heter det H så är det i alla fall inte AI från fabrik. Så frågan är om det är modifierat. Är det inte modifierat så kan kameran skadas.

Är det modifierat kan du montera och använda det. Exponeringen får du ställa manuellt. Bländaren ställs med bländarringen på objektivet. Och så kommer ljusmätaren att säga "fee" istället för att ge dig vägledning om motivet.

105:an var ju en favorit, men jag tror inte att jag vågar fila. Fattningen ligger väldigt nära glaset. Farsan kan få dem ifall de fungerar på en F100, i annat fall filar jag.

Tack än en gång Jim.

Daneshnejad skrev:
Fattningen ligger väldigt nära glaset. Farsan kan få dem ifall de fungerar på en F100, i annat fall filar jag
F100 tar inte heller icke-AI. Huset måste ha en uppfällbar AI-koppling för det, som t ex F3 och F4 har.

Och filningen görs inte med bländarringen på objektivet. Man lossar den genom att ta bort skruvarna som sitter i bajonetten.

Haha, skäms över att jag inte tänker till.
Han har en F4 också iofs, men nu kommer den lilla verktygslådan fram. Här ska det filas.

Har tyvarr inte objektivet har, och jag har inte internet hemma. Fraga: hur ser jag att objektivet ar modifierat? Kommer att jamfora med tabellen nar jag kommer hem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar