Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon 50/1,4D vs G

Produkter
(logga in för att koppla)
är det nån skilnad på dessa objektiv?
såfall vilka?
är de bättre att sattsa på G eller D?
tacksam för svar.

G är nyare, har inbyggd motor och saknar bländarring, D är äldre, saknar inbyggd motor (kräver motor i kamerahuset) och har bländarring. Och så ser de rätt olika ut. Jag tror att D också kommer med ett motljusskydd i metall som skruvas i filtergängorna, som på min AF 85/1,8 D och AF 35/2 D. Motljusskyddet för G är i plast och monteras annorlunda.

Optiskt _tror_ jag båda är ungefär lika bra åtminstone i praktiken, och så _tror_ jag att D kan uppfattas som snabbare speciellt om man har rapp skruv i kamerahuset. Men båda dessa sakerna är jag mycket osäker på då jag inte har testat någondera... ;-)

Optiskt _tror_ jag båda är ungefär lika bra åtminstone i praktiken, och så _tror_ jag att D kan uppfattas som snabbare speciellt om man har rapp skruv i kamerahuset. Men båda dessa sakerna är jag mycket osäker på då jag inte har testat någondera... ;-)

G varianten är faktiskt riktigt seg. Är förvånad över att det inte framgår tydligare i tester. Bildmässigt levererar det rätt bra och enligt vissa ger det bättre konstrast fullöppnat vs D. Men jag är lätt irriterad över att man snålade in på motorn. För vissa ändamål kanske det inte har någon praktisk betydelse men vid exempelvis bröllopsfoto kan det vara fråga om bild eller inte.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto