Annons

Nikon 300 mm f/4

Produkter
(logga in för att koppla)
300 mm/4 AFS

Har nu haft objektivet i ett halvår och är helnöjd. Stativfästesproblemet har jag löst på det billiga viset genom att köra in ett mellanlägg mellan foten och objektivet. Man kan använda en korkplatta el ngt annat som inte gör att det blir som en trampolin. Med kameran på stativ och trådutlösare funkar det bra, men utan telekonverten på kör jag ofta utan stativ. Och även med konvertern TC 14E funkar det att köra på frihand.
Ett exempel på det:
http://www.pbase.com/perisoreus/image/110956131

Kort sagt ett mycket trevligt och skarpt objektiv så man måste inte stå ut med att vänta in en VR-version.
Med TC14 E påmonterad så blir det skarp även på full öppning men om man croppar som ormvråksbilden ovan bör man blända ned till 8.
 
Fast det nya 300/4 AF-s har inget insticksfilter.

Hur är Nikon 80-400mm f/4.5-5.6D som alternativt tele för fågelbilder?
Det väger mindre än 300 + konverter. Ska vara bra optiskt men slö autofokus och plastigt (=dålig hållbarhet) har jag läst.

/Joakim

Problemet som jag upplevde med denna är att den tappade ganska mkt i skärpa över 280 mm och att AF var fruktansvärt slö. Många gånger hittade den inte heller skärpan utan behövde manuell hjälp. Men VR var mkt användbart.Plastig upplevde inte jag den som utan mitt ex var gediget byggt. Använde den på en D100 men sålde den efter att inskaffat ett 500/4. Hade hellre kört på komben 300/4+1.4 konverter
 
Problemet som jag upplevde med denna är att den tappade ganska mkt i skärpa över 280 mm och att AF var fruktansvärt slö. Många gånger hittade den inte heller skärpan utan behövde manuell hjälp. Men VR var mkt användbart.Plastig upplevde inte jag den som utan mitt ex var gediget byggt. Använde den på en D100 men sålde den efter att inskaffat ett 500/4. Hade hellre kört på komben 300/4+1.4 konverter

Oj då, det var ett gammalt inlägg (20/10 2008) som du hittat. Som du ser i inlägget jag skrev tidigare idag så är jag helt nöjd med 300/4 AFS + TC 14E. Jag har inte heller (ännu i alla fall) haft ngt problem att bländarlamellerna ligger helt öppet baktill utan ngt bakre objektivglas. AF funkar bra på 300 men det kan vara lönt att pröva med att köra med färre AF-punketer (9 eller 21) i stället för 51 st. Jag upplever att det senare ibland kan gå långsammare. Men även 51 punkter duger mestadels alldeles utmärkt för flygande fåglar.

Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.