Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 300 mm bländarringsfel

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske fel postat, rätta mig i så fall.


Tjenare jag håller denna vecka på att praoa på en dagstidning där jag bor, jag får följa med fotografen på allt han gör osv
och imorgon ska vi dra o fota speedway, han har ett fast nikon 300 mm f/2.8 objektiv som jag kunde få använda till min kamera då jag inte har någon zoomobjektiv förutom kitobjektivet

aja idag när jag skulle testa objektivet (som är av äldre modell så det har bländar ring eller vad det heter) så står det bara f/EE på displayen där bländartalet ska stå, undrar varför då jag hade bländar ringen på det oranga talet (22) och låst ringen med vid den oranga pluppen. Ska det inte funka då? Frågade honom och han sa att det borde funka men som sagt det gjorde inte det.

Hoppas någon kan svara snarast så vi ska dra till vetelanda imorgon eftermiddag och vill kolla om det går att ha objektivet eller inte :)

Tack på förhand

Ps. jag har en Nikon D80. Vill även tilllägga att objektivet funkar på hans D3'a
 
Börja med regöring av kontakterna på objektivet samt på din kamera. Radergummi är bra och skonsamt utan att repa.
 
jag har ett nikon 85/1.8-objektiv som inte funkade till min gamla D80, men som funkar utan problem till min d300.
det sitter en liten pinne vid objektivfästet som känner av när objektivet är låst på minsta bländaren (f/16 i detta fallet), se nere till vänster på bilden: http://a.img-dpreview.com/reviews/NikonD80/Images/lensmount01.jpg
på mitt 85/1.8 är plastbiten på objektivets bländarring som ska trycka till pinnen av, så pinnen blir aldrig tilltryckt. detta gör att kameran inte känner av att objektivet är satt på f/16.
på bl.a D3 och min D300 finns inte den pinnen som finns på bl.a D80, utan kameran känner av det på ett annat sätt.

vet inte om det är nåt sånt som är problemet, men så var det för mig iaf! jag löste det genom att limma på nån mm bit av en tändsticka där plastbiten hade suttit. höll ett tag åtminstone
 
på bl.a D3 och min D300 finns inte den pinnen som finns på bl.a D80, utan kameran känner av det på ett annat sätt.

De har ju en avkännare för var bländarringen står även om den inte står på minsta bländare. Som bekant går de ju att köra med manuella objektiv och få exponeringsmätning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.