Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 300/4 pf vr

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Någon som har en aning om när det nya 300/4 från Nikon är på gång? Lanserades ju i våras men problem med att få vr att funka på vissa kameror på vissa tider gjorde ju att man fick programmera om vr-funktionen och att leveranserna försenats. Har inte funnits tillgänglig i Sverige och svårtillgänglig i Europa som helhet medan den funnits i USA. Någon som vet när den är på gång? Är väl snart ett halvår sedan det kom..

Jag har fått min och har haft den en månad. Det sägs att det är ett enormt sug efter den och många beställningar. /Frode

Jag har fått min och har haft den en månad. Det sägs att det är ett enormt sug efter den och många beställningar. /Frode

Jo jag ställde mig i kö för 1,5 månad sedan så det är nog bara att vänta i kön...
Hur tycker du den funkar med VR på längre tider?

Jo jag ställde mig i kö för 1,5 månad sedan så det är nog bara att vänta i kön...
Hur tycker du den funkar med VR på längre tider?

Jag har inte haft några som helst problem med det, den skall vara av senare leverans. Den är superskarp även med den nya 1,4x konvertern men autofokusen är inte riktigt lika vass som de dyrare 2,8-objektiven men det är väl heller inte att vänta. /Frode

Frode, vilket hus använder du till den gluggen? AF-hastigheten är inte enbart avhängt till gluggens prestanda utan även husets dito.

/Oscar

Frode, vilket hus använder du till den gluggen? AF-hastigheten är inte enbart avhängt till gluggens prestanda utan även husets dito.

/Oscar

Jag har D4 och D810 och en STOR laddning bilder från min vecka i Norge. Har inte hunnit analysera allt än men känslan är att D4 är strået vassare och ändå skall D810 ha litet bättre AF-system???? Nu gjorde jag det inte lätt för objektivet med stort sett flygande fåglar där det verkligen gick undan, som fiskande havsörn och kustlabb. /Frode

Vet ej hur det är på 810:an, men 800/800E är inte lika "ljusstarka" som ex. D4, dvs AF funkar inte tillfyllest på ljusstyrkor sämre än f/5.6. Där har ex. D4 f/8 som gräns. Detta är alltså något som sitter i huset och har inget direkt med gluggens AF att göra.

Komplicerat detta med elektronik, men helt klart är att det är ett samspel mellan hus och glugg, varför det är att förenkla det lite väl mycket när man kritiserar endera glugg för att ha en slö AF. Alla (Nikon)gluggar har ju idag AF-S-motor, men det är ju AF-sensorn i husen som styr denna motor, inte sant? Därför torde AF-diskussioner mer rikta sig till husen än (dagens) gluggar, om jag har förstått saken rätt...?

/Oscar

Vet ej hur det är på 810:an, men 800/800E är inte lika "ljusstarka" som ex. D4, dvs AF funkar inte tillfyllest på ljusstyrkor sämre än f/5.6. Där har ex. D4 f/8 som gräns. Detta är alltså något som sitter i huset och har inget direkt med gluggens AF att göra.

Komplicerat detta med elektronik, men helt klart är att det är ett samspel mellan hus och glugg, varför det är att förenkla det lite väl mycket när man kritiserar endera glugg för att ha en slö AF. Alla (Nikon)gluggar har ju idag AF-S-motor, men det är ju AF-sensorn i husen som styr denna motor, inte sant? Därför torde AF-diskussioner mer rikta sig till husen än (dagens) gluggar, om jag har förstått saken rätt...?

/Oscar

Jag har testat gamla 300/4 med tc14e-II (1.4x konverter) på en 810 och den spikade skärpan på flygande fågel bra. Har testat nya 300/4 pf vr med tc20e-III (2x konverter) i butik (inomhus, ljussvagt) på 810. Skärpan på den senare kombinationen blev bra men AF var apdålig.

Helt klart är dock att AF inte är lika kvick i 300/ PF som i 300/2,8 eller 400/2,8. Tror det har med ljusstyrkan i objektivet att göra också. Sedan är det väl knappast troligt att det sitter samma motor i alla objektiv, jag har något AF-S objektiv med riktigt (relativt) långsam Af där AF faktiskt är kvickare i gamla 50/1,8 D som är "skruvdragen".

Kan det vara troligt att NIKON av rena marknadsskäl sätter in aningen långsammare AF-S modul i 300/4 PF så att det fortfarande skall vara intressant för en del att köpa 300/2,8 som är mer än dubbelt så dyr, bortsett från det ena ljussteget då?

/Frode

Jag har testat gamla 300/4 med tc14e-II (1.4x konverter) på en 810 och den spikade skärpan på flygande fågel bra. Har testat nya 300/4 pf vr med tc20e-III (2x konverter) i butik (inomhus, ljussvagt) på 810. Skärpan på den senare kombinationen blev bra men AF var apdålig.

Notera att det skiljer ett bländarsteg mellan dina tester, f/5.6 vs f/8. Om inte D810 har AF-sensor som klarar f/8, så är dina resultat väntade och har inget med gluggen att göra.

/Oscar

Saxat om D810

Autofokussystemet Multi-CAM 3500 FX har finjusterats för att klara av D810's högupplösta bilder. Det ger dig bl.a. förbättrad fokuslåsning och nya alternativ för begränsningar och justeringar. Femton korslagda sensorer i mitten är kompatibla med AF NIKKOR-objektiv med en öppen bländare på f/5,6 eller större och elva fokuspunkter i mitten fungerar med en öppen bländare på f/8. Funktionen "grupperat AF-område" hjälper till att förbättra motividentifiering och motivföljning. Detta gör att fem autofokusområden bevakas på samma gång för att snabbare ge skarpa bilder på rörliga motiv.

Men med sjunkande ljusstyrka blir väl ändå AF långsammare och mer osäker oavsett kamera?

/Frode

Helt klart är dock att AF inte är lika kvick i 300/ PF som i 300/2,8 eller 400/2,8. Tror det har med ljusstyrkan i objektivet att göra också. Sedan är det väl knappast troligt att det sitter samma motor i alla objektiv, jag har något AF-S objektiv med riktigt (relativt) långsam Af där AF faktiskt är kvickare i gamla 50/1,8 D som är "skruvdragen".

Kan det vara troligt att NIKON av rena marknadsskäl sätter in aningen långsammare AF-S modul i 300/4 PF så att det fortfarande skall vara intressant för en del att köpa 300/2,8 som är mer än dubbelt så dyr, bortsett från det ena ljussteget då?

/Frode

Ett ljusstarkare objektiv är väl alltid snabbare i AF även med samma AF-modul. Eftersom mer ljus når kamerahuset. Rent teoretiskt bör Nikons senaste AF-modul som kan fokusera ned till -3 EV och som jag vet bara finns i D750 och D7200 (inte D810) kunna fokusera snabbare. Kanske funkar t o m 2x-konverter då? Vet inte om någon fågelfotograf använder den kombon. D750 och nya 300/4 med TC20e-III skulle ju vara en väldigt smidig vandringskombo för fågelfoto. Men har inte hört någon som testat den.

Ok, då har man vässat 810:an jämfört med dess två föregångare.

Helt korrekt att AF-hastigheten sjunker även fast AF-sensorn klarar ljusstyrka f/8. Alltså, snabbast är AF utan konverter, något sämre (oftast knappt märkbart med dagens utrustning) med 1.4x-konverter och "sämst" med 2x-konvertern. Därför använder jag sällan 2x-konverter på mitt 500/4 (ger f/8) på exempelvis flygande fågel. Däremot funkar 2x-konvertern betydligt bättre/snabbare på 300/2.8 (ger f/5.6).

/Oscar

Edit. Kanske ska tillägga att jag kör med D4 vars AF-sensor klarar ljusstyrka f/8 eller bättre.

D800/E fixar AF på bländare 8.

/Oscar

Har kört båda dessa hus tillsamman med gamla AF-S 300/4 utan problem. Men snabbt blir det inte...

Om man inte har behov av supersnabb AF, som i de nya och svindyra teleobjektiven så räcker hastigheten absolut till. Jag tog ganska många bilder på trutar som flög runt båten när vi fotade örnar och då var det verkligen inga problem och objektivet är verkligen riktigt skarpt :)

Inte minst är det en dröm att bära på. Under en semestervecka på Mallorca i juni var det det enda teleobjektivet jag hade med mig och det fick klart godkänt :)

/Frode

Ju ljusstarkare gluggen är desto snabbare blir AF oavsett hus, helt klart. Har för mig att Nikons 200/2.0 ger den snabbaste AF bland sina gluggar oavsett hus..... I alla fall bland tele-gluggarna.

Om du upplever att gamla 300/4 ger en snabbare AF än den nya under samma förutsättningar, så kanske det är något skit med just det exemplaret? Rent generellt ser jag ingen teknisk anledning till varför nya 300/4 skulle ge en långsammare AF än sin föregångare? Det är ju exakt samma ljusstyrka. Visserligen har den nya gluggen en helt ny konstruktion, linser, teknik, men det känns lite puckat om det skulle ge upphov till en försämrad AF-hastighet....

Kolla med Nikon! Vi kan sitta här och tycka, tro, anta ända tills Nikon hinner släppa en version tre av 300/4 utan att vi blir klokare. Bättre att kolla med grabbarna som har byggt skiten.... hahaha

/Oscar

Om man inte har behov av supersnabb AF, som i de nya och svindyra teleobjektiven så räcker hastigheten absolut till. Jag tog ganska många bilder på trutar som flög runt båten när vi fotade örnar och då var det verkligen inga problem och objektivet är verkligen riktigt skarpt :)

Inte minst är det en dröm att bära på. Under en semestervecka på Mallorca i juni var det det enda teleobjektivet jag hade med mig och det fick klart godkänt :)

/Frode

Absolut! i 99 fall av 100 räcker AF-hastigheten mer än väl till. Just dess smidighet gör att jag själv är lite nyfiken på underverket, ty det är ett jävla slit å släp med 500-röret (får 300/2.8 att kännas som en dröm när man väljer att använda den!).

/Oscar

Absolut! i 99 fall av 100 räcker AF-hastigheten mer än väl till. Just dess smidighet gör att jag själv är lite nyfiken på underverket, ty det är ett jävla slit å släp med 500-röret (får 300/2.8 att kännas som en dröm när man väljer att använda den!).

/Oscar

Fick just besked att det ska snart börja komma in leveranser. Då kanske köerna kan börja betas av. Nästa gång väljer kanske Nikon att göra som konsertsläppen. Tältläger med köande utanför HQ i Solna för att komma över ett åtråvärt exemplar av det nya objektivet...

Fick just besked att det ska snart börja komma in leveranser. Då kanske köerna kan börja betas av. Nästa gång väljer kanske Nikon att göra som konsertsläppen. Tältläger med köande utanför HQ i Solna för att komma över ett åtråvärt exemplar av det nya objektivet...

Det där med släpp av nya kameror/gluggar som verkligen är nya och inte bara lite larvigt putsande på befintliga modeller, har nästan "alltid" (åtminstone vad gäller den digitala utrustningen) inneburit lååååånga leveranstider för svenskt vidkommande. Jag fick vänta ett halvår på mitt 500 (det nya med den var att supertelen ÄNTLIGEN blev utrustade med VR, något Canon redan haft i 100 år på sina stora telen....), en polare som beställde 600:at fick vänta 1,5 år......... För jäkligt, ja, men det verkar på något sätt var en del i hela upplägget. Även Canon har haft extrema väntetider på exempelvis vissa av deras mest eftertraktade hus.

/Oscar

Köpte mitt i början av februari, så det var att tidigt ex. jag skickade in det till Nikon för ny firmware i April, helt utan kostnad Nikon stod för frakten båda vägarna.
Det tog en vecka totalt.
Det är ett fantastiskt bra objektiv, lätt och smidigt att jobba med, så en stark rekommendation.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto