ANNONS
Annons

Nikon 300/2.8 vs sigma 500/4.5 vs nikon 500/4

Produkter
(logga in för att koppla)

Von Markholm

Avslutat medlemskap
Hej, jag tänkte köpa ett nytt tele till min d7000 för att främst fotografera fåglar med, men även andra vilda djur. Jag är student så min budget är inte speciellt bra, men jag håller på att sälja av en del saker hemma för att ha råd med ett nytt objekt.
Objektiven jag har kollat på tänker jag köpa begagnat och min budget sträcker sig till drygt 25 000 kr. Jag har kollat på några objektiv på sigmas 500/4.5, men även nikons äldre 500/4 och 300/2.8.
Om jag skulle köpa ett av nikons äldre 300/2.8 så skulle jag även köpa till en 1.7 talekonverter och då är min fråga, vad rekommenderar ni om man ser till autofokushastighet, bildkvalitet o.s.v? Om ni har andra förslag får ni gärna komma med dessa också.
/Mvh Gustav

Om du med äldre Nikon 300/2.8 menar icke AF-S-objektiv (dvs AIs och AF-objektiven) så har jag fått för mig att 1.7-ggrs-convertern inte passar. Du får satsa på TC-301-an istället (2-ggrs). (Rätta mig om jag har fel, någon...)

det är rätt...

Om du med äldre Nikon 300/2.8 menar icke AF-S-objektiv (dvs AIs och AF-objektiven) så har jag fått för mig att 1.7-ggrs-convertern inte passar. Du får satsa på TC-301-an istället (2-ggrs). (Rätta mig om jag har fel, någon...)

...och det blir heller ingen autofocus. Nikon hade inga egna autofocusconvertrar innan AFS-objektiven kom (konstigt nog!) och de nya nikonvertrarna passar inte på de gamla objektiven, så det bli till att köpa pirat isf.
Christer

Hej, jag tänkte köpa ett nytt tele till min d7000 för att främst fotografera fåglar med, men även andra vilda djur. Jag är student så min budget är inte speciellt bra, men jag håller på att sälja av en del saker hemma för att ha råd med ett nytt objekt.