Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 24-70 till porträtt/allround?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjaerran

Medlem
Jag har till 99% bestämt mig för 24-70 2,8, men det är klart man börjar vela mot slutet.
Objektivet kommer sitta på min D90 som med tiden lär växa till fullformat, därför vill jag ha ett objektiv som klarar en bra resa och som har det jag är ute efter.

Brännvidden är väldigt användbar, jag vill ha något till mina sportbilder samt till porträtt och allround utan att behöva köpa 700 olika objektiv, och såklart, även få bästa möjliga kvalitet.

Det var länge sedan jag använde något zoom, har lekt runt med mitt fasta 50mm ett bra tag, så min fråga är som följer:
Trots att den fasta bländaren hos 24-70 är väldigt attraktiv, så blir jag osäker om den är super till porträtt. Jag vet att allt inte hänger på bländare, avstånd, brännvidd och annan rolig fysik väger tungt. Jag vill väl mest ha lite stödkommentarer från er med erfarenhet. Ni som använder detta objektiv, vad är era tankar, i vilka situationer används objektivet, har ni några exempelbilder som kan få min hjärna att sluta överanalysera saker? Haha.... Tusen tack på förhand!

Jag använder mitt 24-70 till nästan allt utom just sport för min del. För sportfoto tycker jag att det skulle bli alldeles för kort. (beroende för sport naturligtvis). Till porträtt är den fantastisk! Riktigt skarp och kan faktiskt jämföras med mitt Sigma 50mm 1,4 som är känt för att vara just riktigt skarp. Jag säger kör på! Du kommer bli grymt nöjd med det!

Det enda är väl att 2.8 kanske är lite för liten bländare för att ge ett riktigt trevligt skärpedjupssläpp i t.ex. halvkroppsbilder, som t.ex. 35 1.4 / 50 1.4 kan ge, men det är ju sånt man får offra med ett zoomobjektiv i jämförelse med fasta gluggar.

Jag tror att det är ett riktigt trevligt allroundobjektiv som du kommer att bli nöjd med, i synnerhet på ett framtida fullformatshus där brännvidden blir mer "passande". 24 är just nu inte så vidvinkligt, men jag gissar att du har ett kitobjektiv eller dylikt om du måste ner under 24mm?

Jag använder mitt 24-70 till nästan allt utom just sport för min del. För sportfoto tycker jag att det skulle bli alldeles för kort. (beroende för sport naturligtvis). Till porträtt är den fantastisk! Riktigt skarp och kan faktiskt jämföras med mitt Sigma 50mm 1,4 som är känt för att vara just riktigt skarp. Jag säger kör på! Du kommer bli grymt nöjd med det!

Tusen tack för svaret! Jo, jag tror inte att jag ska kunna bli missnöjd. Hur blir bakgrunden? Lite allmänt snittat alltså :)

Det enda är väl att 2.8 kanske är lite för liten bländare för att ge ett riktigt trevligt skärpedjupssläpp i t.ex. halvkroppsbilder, som t.ex. 35 1.4 / 50 1.4 kan ge, men det är ju sånt man får offra med ett zoomobjektiv i jämförelse med fasta gluggar.

Jag tror att det är ett riktigt trevligt allroundobjektiv som du kommer att bli nöjd med, i synnerhet på ett framtida fullformatshus där brännvidden blir mer "passande". 24 är just nu inte så vidvinkligt, men jag gissar att du har ett kitobjektiv eller dylikt om du måste ner under 24mm?

Tack för svaret!
Jo, som du säger så är det ju just de vackra bakgrunderna man vill åt. Dock ska det inte vara omöjligt, zoomen ger ju sitt också. Japp, jag har ett kitobjektiv (18-105) som får användas till sånt. Sen får man väl tänka på att det inte är mitt sista inköp, bara ett väldigt kostsamt haha :)

Köp

Bildkvaliten är outstanding, AF är ruskigt snabb och byggkvaliten är bra. Även om jag själv är inne i en tillfällig(?) period av i stort sett bara fasta gluggar så har 24-70 tagit huvuddelen av alla bilder jag fotat och den är verkligen mycket, mycket bra.

Om du nu är så överanalyserande så har du säkert redan läst på och vet vilka svagheter respektive styrkor den har så jag behöver knappast upplysa dig om dem.

Som någon sa så kan man kanske önska större bländare än f/2.8 till porträtt och ett längre objektiv till sport men om man vill ha en zoom som är "allround utan att behöva köpa 700 olika objektiv" så är 24-70 bäst.

Tusen tack för svaret! Jo, jag tror inte att jag ska kunna bli missnöjd. Hur blir bakgrunden? Lite allmänt snittat alltså :)

Vid 70mm på 2,8 tycker jag man får man en väldigt snygg bakgrundsoskärpa, beroende på hur långt man har mellan bakgrund och objektet du fotar iof. Jag har dock aldrig varit missnöjd med den biten.

Du får helt enkelt inhadla ett 70-200 också för sanslöst vacker bokeh :)

Jag försökte läsa igenom de mesta som har skrivits.

Min första fråga är om du ska köra enbart porträtt eller vill du ha ett allround mera?
Är de helkropp du vill ha med, eller en tredjedel (de heter ju nå annat fint), bara ansiktet?

Jag har inte provat 24-70,
Men jag har nikons 17-55 2,8, den för dx förmatet.

De är inte alls de roligaste objektivet, men troligen de användbaraste jag har. Funkar till de mesta.
Man blir ju bekväm med att ha zoom efter ett tag.
Så jag kan tänka mig att 24-70 kan vara bra så, men sen om de är värt dom pengarna är ju bara upp till dig. =)

Ett litet roligt test du skulle kunna göra är att kolla igenom dina bilder du har tagit, å titta i exif-delen för att se vilken brännvidd dina bilder oftast ligger i.
Även om du nu senast verkar föredra att använda de fasta brännvidden.

Kitobjektivet du har är väll ändå rätt ok annars? Om än kanske inte så rolig bokeh då man behöver det =/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar