Annons

Nikon 20 vs Canon 20 vs Distagon 21: Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasl

Aktiv medlem
Jag letar efter en optik kring 20 mm att användas till fullformat. Har redan 17-40/4L. Canons 20 är många nöjda med men en del omdömen och även jämförelser med 17-40 har utfallit till dess nackdel. Helst hade jag köpt en Contax Distagon 21/2.8 (någon som har en till salu?) men Contax-optik säljs inte i så stor omfattning och nytillverkas inte längre. Hur står sig Nikons 20 (2.8/3.5/4) mot dels Canon och dels Contax? Många av Nikons vidvinklar tycks ju ha en del kromatisk aberration i kanterna (Brian Caldwell har lagt ut en korrektionstabell) - hur är Nikons 20, egentligen?

Leicas 21/4 är inte aktuell då den är av gammal konstruktion och inte tycks hålla måttet och deras nya Elmarit-R 19/2.8 måste modifieras för att passa (och den gamla är troligen sämre optiskt).

All hjälp skulle uppskattas!

Jag letar efter en optik kring 20 mm att användas till fullformat. Har redan 17-40/4L. Canons 20 är många nöjda med men en del omdömen och även jämförelser med 17-40 har utfallit till dess nackdel. Helst hade jag köpt en Contax Distagon 21/2.8 (någon som har en till salu?) men Contax-optik säljs inte i så stor omfattning och nytillverkas inte längre. Hur står sig Nikons 20 (2.8/3.5/4) mot dels Canon och dels Contax? Många av Nikons vidvinklar tycks ju ha en del kromatisk aberration i kanterna (Brian Caldwell har lagt ut en korrektionstabell) - hur är Nikons 20, egentligen?

Leicas 21/4 är inte aktuell då den är av gammal konstruktion och inte tycks hålla måttet och deras nya Elmarit-R 19/2.8 måste modifieras för att passa (och den gamla är troligen sämre optiskt).

All hjälp skulle uppskattas!

Hej,

Zeiss har nytillverkade 18 o 21 för canon o nikon om det är zeiss du är ute efter.

Din 17-40 är ju väldigt bra optiskt (om du har ett bra exemplar) så vad är du ute efter?

Den största skillnaden är färgtonen på de olika linserna, och priset.

Zeiss nya optik finns med i photoshops korr-tabell

Hej,

Zeiss har nytillverkade 18 o 21 för canon o nikon om det är zeiss du är ute efter.

Din 17-40 är ju väldigt bra optiskt (om du har ett bra exemplar) så vad är du ute efter?

Den största skillnaden är färgtonen på de olika linserna, och priset.

Zeiss nya optik finns med i photoshops korr-tabell

Nej, 17-40 är inte bra optiskt (och det syntes även i Canons egna promotion-bilder när den användes med 5D). Den jag hade var likadan och är såld sedan länge. Fick för länge sedan tag i en av de ursprungliga CZ 21-orna som används med Cameraquest-adapter och den är sagolik, om än med en del distorsion av måsvingetyp. Nikon 20 var hyfsad men hörn och kanter var mindre bra (ingen match för Zeiss), har även provat en gammal Zuiko 21 som är rätt OK men först efter rejäl nedbländning (11). Zuikon är otroligt kompakt och smidig jämfört med Zeissen men bör alltså inte användas på full öppning.

Den största skillnaden är inte färgtonen, det som skiljer mest är skärpa och CA, ffa i hörnen. Och priset.

Och så heter det inte linser utan objektiv (ett objektiv består av flera linser).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar