** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 1dx vs FUji s2 pro

Produkter
(logga in för att koppla)

overtune

Aktiv medlem
Hallå där!

Sitter här och funderar lite. Har just nu en Fuji s2 pro kamera, som jag är hyffsat nöjd med. Bildkvaliten är helt okej.

Men börjar ändå känna att ett byta är på sin plats. Det största problemet med kameran tycker jag är att den skriver fruktansvärt långsamt till minneskortet. Dessutom tror jag sensorn börjar bli dålig, en horisontal linje syns på alla bilder, som inte går att få bort genom sonsorrengörning...

Men min ekonomi är väl inte riktigt i skick för att skaffa en dunderkamera just nu. Har däremot sett att Nikon D1x börjar bli riktigt billiga på begagnatmarknaden.

Så jag tänkte höra lite om någon har erfarenhet av både eller iallafall en av kamerorna och kan ge lite tips vad ni tror om bytet?

Visst är Nikon D1x inte dagsfärsk heller, men jag tror att den iallafall skriver lite snabbare till minneskortet.
Hur är bildkvaliten i jämförelse mellan dom båda kamerorna?

På den analoga tiden körde jag Nikon F5, vilket fortfarande är den absolut bästa kamera jag någonsin ägt. Helt underbar. Men tyvärr var jag tvungen att ge upp den för att köra digitalt istället. Nikon 1Dx är ju lite åt det hållet, iallafall byggnadsmässigt, som F5:an var utformad.

Några tankar eller tips?

M.V.H. Johan Runesson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar