Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 18-55mm eller 35mm/1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

emaouse

Medlem
Tycker ni att det är en bra idé att sälja mitt nikon 18-55mm objektiv och istället köpa ett nikon 35mm/1,8? Har läst lite om 35mm objektivet och tycker att det verkar vara ett väldigt prisvärt objektiv?
 
Skall du ha det som enda objektiv? Vidvinkel är ofta användbart - speciellt interiörer eller porträtt innomhus. Om du har råd skulle jag säga: köp 35:an och sälj det du inte använder sedan. 35 1,8 är kalas men som enda glugg? Nja.
 
35 mm på DX är ofta för långt inomhus tycker jag. Behåll 18-55 och spara pengar till en 35:a som är trevlig om än otroligt långsam med avseende på fokushastighet.
 
Jag skulle behålla 18-55:an och använda den mellan 18-30mm (där den är som minst ljussvag) och komplettera med 35/1.8 och använda den 35-55mm (genom att beskära bilderna i datorn så att utsnittet motsvarar 36-55mm).

Visar det sig sedan att du aldrig använder 18-30mm kan du alltid sälja din 18-55:a.
 
Gör så att du ställer in din 18-55 på 35 mm och tejpar fast zoomringen där, sedan testar du hur det fungerar att bara ha ett 35 mm objektiv.

Tycker du att det fungerar kan du byta, gör det inte det ska du inte byta. Det är ju helt omöjligt att sitta och säga vilket objektiv som kommer att fungera bäst för dig.
 
35 mm på DX är ofta för långt inomhus tycker jag. Behåll 18-55 och spara pengar till en 35:a som är trevlig om än otroligt långsam med avseende på fokushastighet.

Långsam fokus??? Jag har inte mkt erfarenhet, men enligt mig är fokushastigheten på den här riktigt snabb! Och precis till råga på allt :)
Är riktigt nöjd i det stora hela med detta objektiv, men skulle inte råda att ersätta 18-55 med den. Inte riktigt samma användningsområde. Dessutom tyckte jag att kitobjektivet 18--55 var riktigt bra, även om det kändes otroligt plastigt.

//Bör kanske tillägga att jag har en D90, kanske är skillnad då?
 
Nej, behåll din Nikon AF-S 18-55mm och köp till ett Nikon AF-S 35/1.8. Med den sistnämnda måste du ju "zooma" med benen, så att enbart ha denna kan vara begränsande.
 
Långsam fokus??? Jag har inte mkt erfarenhet, men enligt mig är fokushastigheten på den här riktigt snabb! Och precis till råga på allt :)
Är riktigt nöjd i det stora hela med detta objektiv, men skulle inte råda att ersätta 18-55 med den. Inte riktigt samma användningsområde. Dessutom tyckte jag att kitobjektivet 18--55 var riktigt bra, även om det kändes otroligt plastigt.

//Bör kanske tillägga att jag har en D90, kanske är skillnad då?

Jag kanske har ett synnerligen långsamt exemplar. Möjligen är mitt gamla AF-S 18-135 i samma liga. Övriga objektiv är snabbare, t.ex. 17-55 som iofs inte är jättesnabbt det heller men det är skillnad. 50/1.8D och 85/1.8D med skruvfokus på D300 är mycket snabbare (AF-S innebär inte alltid snabbhet, jag vet). De snabbaste jag har är AF-S 70-200/2.8 VR II och AF-S Micro 60/2.8. De två är fantastiskt mycket snabbare. Och dyrare så klart. Men jag upplever 35:an som riktigt slö.
 
Hur man nu kan tycka att det är inspirerande att hämmas i sitt "skapande"...

Jo om du ska välja mellan ett 18-55 med sämre ljuskänslighets egenskaper eller
en helt ok 35:a (den kostar ju bara 2000) så ja då tycker jag att det är mer
inspirerande och att ett objektiv som har bättre ljuskänsligt och den kreativitet som det ger,
än att kunna zooma lite grann. Grund frågan var ju om hon skulle sälja 18-55 och köpa 35:an
inte att köpa det oxå, det är klart ännu bättre att ha flera objektiv med olika brännvidder, det är
bara att kolla i min egen kamera väska. Tycker iallafall jag...
 
Håller med om behåll 18-55. Du får knappast bättre för de pengar du kan förväntas få om du säljer (kanske 600-700 kr om skicket är bra), möjligen ett beg. 50mm/1,8 som kanske inte fungerar med din kamera. Men om du tycker att 35mm är enda brännvidden du behöver ska du förstås slå till.

Förresten, köp 35:an och prova (eller låna av någon). Sälj den igen om du skulle tröttna. De brukar gå på tradera för bara ett par hundralappar under nypris.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.