Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 18-55 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Min vän kom till mig och var förtvivlad över att hennes kamera inte svarade på utlösarknappen. Nikon D60.
Jag kunde konstatera att det var objektivet som orsakade felet, Nikon 18-55 3,5-5,6.
Det hackar när du skall zooma samt att det inte går att trycka av vid full zoom.
Det går ej att fokusera vid zoom över 18.

Känt problem? Hittade en länk till Youtube med en kille som talade dålig engelska samt att beskrivningen var bristfällig och det var svårt att hänga med i svängarna när han plockade ihop objektivet , (filmat i rapido)!

Objektivet i sig är plastigt och ger ett intryck av "Billigaste möjligt" kitobjektiv.
Lämna in går fetbort , men har ni några tips på bra länkar till ev självhjälp?
Jag bangar inte för något vad det gäller att skruva sönder saker och skruva ihop.

Med vänlig hälsning Kent
 
Byt till 18-70 /3.5-4.5 varianten..förvånandsvärt bra objektiv runt 600-1000:- på t.ex tradera.
 
Och är därmed ett sämre köp än att köpa en till 18-55 begagnat för runt 500 kr.

(Tänk att folk inte klarar av att dra så elementära slutsatser själva utan behöver fråga "Och?")


En 10 år gammal 18-70 är knappast ett bättre köp. Varken bildmässigt eller ur hållbarhetsperspektiv.
Köp ett annat 18-55vr ist. Laga blir förmodligen svårt.
 
Jag har lyckats få isär objektivet och förundras över hur små skruvar kan vara :)
Det trillade ut en liten svart plastbit (allt är plast i denna glugg) så jag förmodar att det är den som
orsakade att det ibland inte går att zooma. Nu skall skräpet ihopmonteras också vilket kräver extremt god syn och ett överjäkligt tålamod. Om jag lyckas laga detta skall jag söka jobb på Nikon :)
 
Vi får hoppas att Nikons lagningar inte regelmässigt går ut på att bara hälla ut lösa delar, slänga ihop prylarna på måfå och hoppas på det bästa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.