ANNONS
Annons

Nikon 17-55 VS Sigma 18-50. Varför Nikon?

Bra poäng angående byggkvaliten, att 17-55 känns tåligare är nog väldigt subjektivt - att den känns massiv och kall, men i verkligheten håller den nog trots det längre än alternativen i yrkesbruk.
17-55 är faktiskt inte alls perfekt i det avseendet, nästan alla exemplar har fått trög fokusring. En positiv sak jag glömde att nämna är att 17-55 har ett bättre motljusskydd än dom andra, för att skydda objektivet, det täcker liksom den enda rörliga delen.

Är autofokus viktigt är det absolut 17-55 som gäller, dels är den snabb och fungerar väldigt bra i mörker till skillnad mot dom andra, och dels kan man när som helst fokusera manuellt.

Tack för många åsikter, det gillar jag!

Angående vädertätningen så känns inte det som ett tungt argument för tillfället. Jag har ju en D90 som inte är vädertätad. Det skulle ju vara om jag fick en mycket lokal regnskur bara på objektivet...:)

Som jag har förstått så är även Sigmat välbyggt, men kanske inte i samma klass som Nikon. Jag har känt på båda och båda känns ungefär lika bra byggda. Är det förresten det ni menar med byggkvalitet? Eller menar ni hur länge objektivet håller?

Om man nu skulle få ett Sigma som felfokuserar, anses det som ett garantiärende? Vart fixar man det i så fall om man bor i GBG? (Förutsett att objektivet är nytt såklart!)

4350 kr för ett nytt Sigma på Cyberphoto och ca 8000-10000 kr för ett begagnat 17-55 enligt Blocket. Dubbelt upp ungefär. Det känns spontant som om många betalar de extra slantarna för kvalitet, så då är frågan hur ni definierar den? Bilkdkvalitetsmässigt känns det ganska så 50-50 förutsatt att man får ett fint rättfokuserande ex.

Personligen kunde jag bara motivera prisskillnaden när jag började frilansa som fotograf. Annars hade jag antagligen inte köpt, i alla fall inte nu (jag är 19 och får förutom mina arvoden som fotograf bara lite studiebidrag ibland).

Men självklart finns det många amatörer som köper det, en sak att tänka på då är att flera antagligen bara köpt det "för att dom kan", så tro inte på att "många" tycker det är värt skillnaden. Sammanfattar man skillnaderna är det byggkvalitet (och viss vädertätning), autofokus och att det är ett Nikonobjektiv som är det positiva jämfört med Sigmat.

Behöver man inget av dessa - jag har sett folk med 17-55 skydda objektivet och den vädertätade kameran under jackan i spöregn, som bara fotar stillastående motiv och som utan att klaga skulle kunna vara utan objektivet i en månad om dom mot förmodan lyckats ta sönder det, behöver man antagligen inte 17-55.

Jag har alltså inte 17-55 men ett 28-70 som jag antar motsvarar det på ett ungefär om man har FX.

Mitt exemplar följer bara med när jag arbetar, annars använder jag en analog kompaktkamera eller något fast objektiv om jag använder en systemkamera. Men det beror självklart på hur man fotograferar, kan man inte fota utan zoom spelar nog inte tyngden på objektivet så stor roll.

Tycker för övrigt att du borde kolla på Tamrons 17-50/2,8 med eller utan VC istället för Sigmat.

Inte helt säker på vad du menar med att "kvalité är relativt", men om du menar att t.ex. bildkvalité i det här sammahanget är något annat än de gängse parametrar som man brukar mäta upp för att beskriva ett objektivs prestanda - då bör du kanske precisera det om trådskaparen ska ha någon glädje av insikten att du med säkerhet kan säga att det ena alternativet är bäst. Eller?

Jo, jag har ju iofs specificerat innan vad jag menar med kvalité, men du har rätt att det alltid går att vara tydligare: bildkvalité, byggkvalité och handhavande.
Med relativt menar jag att vad som är just kvalité är relativt - någon annan kanske tycker att handhavandet är dåligt iom dess tyngd, eller att byggkvalitén försämras av tyngre material.

Jag har alltså inte 17-55 men ett 28-70 som jag antar motsvarar det på ett ungefär om man har FX.

Nja, Nikon 17-55/2,8 DX motsvaras nog närmast av ett Nikon 24-70/2,8 på FX.

Jag köpte för ett par månader sedan ett begagnat 17-55 som jag fick till kompispris och kan man få ett bra pris, om än något högre än Sigman, så tycker jag definitivt att 17-55:an är värd de extra slantarna. För 7000kr som den undre gränsen på begagnatmarknaden verkar vara så hade jag nog åxå köpt det, men inte för uppåt 9-10kkr.
Jag har sedan 2004 kört på med min 18-70 som jag fick med min D70 och sett till skärpa osv har jag eg inte sett nån anledning att byta. Det jag velat ha är bättre ljusstyrka, men jag har inte gillat alternativen till 17-55:an riktigt, så därför har jag inte uppgraderat innan, helt enkelt.

Tamrons 17-50/2.8 är skarp och fin och versionen utan inbyggd motor fokuserar även snabbt och säkert, dock har Tamronen hemsk bokeh (och den nya versionen med inbyggd motor fokuserar långsamt och osäkert).
Sigman är inte lika bra som tamronen optiskt. Den är inte lika skarp och den har mer kromatisk aberration. Däremot har den snabbare (och tystare) AF och bättre bokeh.
Tokinas 16-50 är minst sagt ganska mjuk (och en hygglig bit dyrare än Tamron/Sigma.
Sammantaget har jag inte tyckt att någon av dessa har varit värda pengarna för att uppgradera då jag inte haft något _akut_ behov av ljusstyrkan och inget av alternativen är nämnvärt bättre på något och rent av sämre vad gäller vissa saker än 18-70:n bortsett ljusstyrkan.

Så, varför Nikon?
Tja... Snabb och säker AF, även när ljuset tryter. Bättre byggkvalitet. Mindre kromatisk aberration (iaf jämfört med Sigman (iaf är det min erfarenhet)). Den renderar färger på ett, i mitt tycke, bättre sätt och har bättre kontrast.
Man slipper råka ut för att objektivtillverkare och kameratillverkare skyller på varandra om det skulle visa sig att man får felfokus.
Skulle man stöta på en stridsvagn kan man förmodligen skrämma bort den genom att rikta obejktivet mot den. Man behöver inte gå till gymmet för att träna arm curls. Man kan använda motljusskuddet som parasoll... :)

Varför inte Nikon?
Om det inte framgick ovan så är det ganska stort och tungt och särskilt om man har motljusskyddet monterat är det minst sagt iögonfallande. Det är inget objektiv för candids alltså.
Motljusegenskaperna är inte de bästa (min 18-70 är fortfarande den bästa zoomen jag har vad gäller det).
Priset, om man inte råkar få ett bra pris.

Summa sumarum:
Behöver du ljusstyrkan, men är tveksam till att betala vad ett begagnat 17-55 kostar så köp Sigman.
Kan du leva med priset och vikten, köp 17-55:an. På det hela taget tycker jag att den är lite bättre.

Räkna inte med att någon av dem kommer att vara markant bättre när ditt nuvarande objektiv vad gäller skärpa dock.

Jag skulle välja bort Nikkorn av en enda anledning: Vikten.

I övriga avseenden så verkar den "bättre", men inte nödvändigtvis skarpare. Skärpa är långt ifrån det viktigaste inom begreppet bildkvalitet, tycker jag. Exempelvis ger 17-55 riktigt snygg oskärperendering, vilket man inte kan säga om de andra (och nu talar jag inte om oskärpan vid närgränsen och max inzoomat, för då ser vad som helst okej ut).

Många som gärna berättar 'hur det är', utan några som helst belägg, och förmodligen utan att ens ha använt båda alternativen. (Så även jag, men eftersom det inte är jag som försöker motivera ett köp av en fyra gånger dyrare ekvivalent så känner jag mig ett uns mindre tyngd av bevisbördan)

Om man som trådskaparen står i valet o kvalet mellan två objektiv, där det ena är betydligt dyrare än det andra kan det kanske vara spännande att läsa om ägarnas subjektiva upplevelser, men själv skulle jag aldrig låta det styra ett köp (om inte annat så för att alla ägare, inte minst av dyra objektiv, har ett intresse i att bevaka värdet på begmarknaden. Nu skriver naturligtvis ALLA i den här tråden helt neutralt, utan sådana baktankar eller omedvetna impulser - jag menade rent generellt..).

Så ni som skriver om bätte byggkvalitet - hur definierar ni det och hur kom ni fram till slutsatsen? Syftar det enbart på vädertätningen?

Snyggare oskärpa - lite jämförelser tack?

Mer CA på Sigmat - jämförelser även där tack? (själv uppplevde jag CA på förra versionen av Sigmat, men ingen alls på den nya)

Att Sigmat optiskt inte skulle vara lika bra - vad grundads det på? (de direkta jämförelser jag sett talar snmarare om motsatsen)

Annan/sämre färgåtegivelse - återigen; lite jämförande bilder tack?

osv..

Jag är nyfiken för egen del också, som sagt - en vädertålig normalzoom kunde vara värd att släpa på ibland. Men jag vill nog ha lite mer kött på benen innan jag byter bort Sigmat som jag upplever som ett mycket bra objektiv, som definitivt är prisvärd.

Per

Jag måste säga att det där exemplet inte var mycket att hänga i julgranen. Det var inte direkt representativt för 17-55:ans bildkvalitet.

Jag ska slänga upp några bilder oredigerade från kameran för att illustrera 17-55ans bildkvalitet för mig.

återkommer

Jag ska slänga upp några bilder oredigerade från kameran för att illustrera 17-55ans bildkvalitet för mig.

Perfekt! Åså några bilder tagna med Sigmat brevid, tagna samtidigt med samma förutsättningar så blir det faktiskt användbart! ;)

För egen del är jag så pass nyfiken på jämförelsen att jag gärna skulle lägga lite kraft på den - ingen som bor i krokarna av Nyköping och kan avvara sin 17-55 ett par dagar? (som tröst och pant kan jag erbjuda ett smaskigt Tokina 11-16/2.8 under tiden..)

Per

jag har tyvärr inte sigmat och har inte tamronet kvar men vad jag vill poängtera är hur objektivet fångar ljus i första hand. Det är i det avseendet som det skiljer sig väsentligt bildmässigt mot tamrons verson. Samt att skärpan ser "annorlunda" ut. Det ser ungefär ut som om man valt för stor radie vid skärpning med tamronobjektivet.

Han syftar väl på hela testet som Miljenko har gjort.
Miljeko skriver ju själv att det KAN vara så att Nikonen inte är representativ och att Sigman som är testat är den bästa av tre olika.

Hur som helst:
För att svara på "kritiken" så har jag inte några bilder från Varken Tamronen eller Sigman kvar då det bara var trista testbilder och inte hade något annat värde för mig än att säga att jag inte gillade dem tillräckligt för att motivera en uppgradering från min 18-70 (vilket jag gör/gjorde med 17-55:an, men har varit avskräckt av priset).
Jag har inte heller jämfört dem sida vid sida, då jag inte riktigt tror på sådana jämförelser. De kan vara bra på att visa skillnader i skärpa osv, men tar man ett gäng bilder med respektive objektiv kollar igenom dem och gillar bilderna från ett objektiv bättre så... Sedan kan såklart placebo vara inblandat då jag inte gjort några blindtester (blindtester av bilder? :)
Jag har dock inte något generellt mot tredjepartstillverkare. Jag har själv en Tokina 12-24 och Tamron 90 och jag upplever båda som lika bra eller bättre än Nikons motsvarigheter.

På vilket sätt är det inte representativt? Det visar ju bara oskärpa, inte något annat.

Färgåtergivningen som visas där tycker jag verkar lite fascinerande då samtliga sigmaobjektiv jag hittills testat har återgett färger med mindre mättnad än nikons dito.

Men när det gäller exempelvis den här bilden i testet som även fanns: http://www.pbase.com/miljenko/image/46150049 så visar den på en väldigt soft bild med en karaktär som jag inte tycker representerar objektivet speciellt bra.

Det där testet har skjutits sönder i otaliga forumtrådar, många reagerar säkert precis som en av kommentarerna under testet; typ "det måste uppenbarligen vara något fel för Sigma ska självklart inte vara bättre än Nikon" eller "..men mitt 17-55 presterar då betydligt bättre än det där!". Dock utan att presentera eller referera till någon annan jämförelse som visar på något annat. Tillbaks på ruta ett då lixom.

haha.. nä för vår del vore det ju bara bra om sigmas objektiv var bättre, mer bildkvalitet för pengarna!! Men jag tycker samtidigt att det är stor skillnad mellan objektiv och objektiv. För mig som fotograferar en hel del natur är det väldigt iögonfallande skillnader i bildkvalitet (som det faktiskt stavas) än vad som framgår i det fallet/testet vi pratar om.

En annan aspekt som glömts bort i diskussionen är vad som händer när kameran har högre upplösning. Helt plötsligt märks stor skillnad mellan objektiv och objektiv. Jag har (på min d200) varit otroligt nöjd med kitgluggen som fungerade kanon och gav riktigt bra bilder, men så fort jag gick upp till d300 märkte jag att bilderna inte blev bra alls. De blev softare än vanligt, oskarpare etc. men i det hela taget så visade det sig att objektivet helt enkelt inte motsvarade samma bildkvalitet när det blev högre upplösning. Fascinerande tycker jag, men så är det uppenbarligen.

När jag bytte till tamrons 2.8 zoom var det som natt och dag. Helt plötsligt var bilderna skitbra rent ut sagt. Med undantag av det skärpeaktiva intryck som jag pratade om tidigare vilket man undvek genom att ställa ner skärpan i kameran ett snäpp till.

men som sagt, som jag upplever det fungerar nikons kamera bättre.. men ekonomiskt sett.. njaeeee det är frågan det.. VILL man egentligen ha nikons objektiv kommer man ju inte bli nöjd förrän man faktiskt köpt det objektivet.

men objektivet är verkligen monsterstort..

Jag har ingående testat bägge och funnit att den enda reella anledningen till att köpa Nikon 17-55 istället för Sigman är byggkvaliteten.

Bägge är oerhört skarpa med en liten liten fördel för Sigman men den är ytterst liten. Skall du se någon avgörande skillnad så måste du pixelpeepa ordentligt. Bägge lider av distortion men visar den lite olika. De har ungefär samma motljusegenskaper men visar det på lite olika sätt.

Jag köpte faktiskt Nikkorn pga byggkvaliteten. Jag tröttnade när jag förstört min tredje 18-70 ute på jobb och har sedan inköpet av Nikkorn haft noll problem. Den är byggd som en stridsvagn. Numera har jag lämnat den typen av krävande arbete så idag skulle jag alla gånger köpa Sigman istället. Även om valet står mellan en begaganad Nikkor och en ny Sigma till samma pris så blir det Sigman i alla fall. Nikkorn är för tung och stor......

Mina iaktagelser bygger på friska och injusterade objektiv. Att Nikkorn skulle vara befriad från tex felfokus stämmer däremot inte. Mitt exemplar krävde ett par resor till verkstad för att leverara på topp men efter detta så är den riktigt bra. Även fullt öppen. Jag har jämfört den med ett av de skarpaste glugar som finns: Zeiss 50mm f1,4ZF och lägger jag på en USM på 20/0,5/0 på bilderna tagna med Nikkorn så är skärpeupplevelsen likadan. Men glöm inte att tex 18-70 är lika bra som 17-55 på tex 5,6. En 17-55 köper man inte för skärpan nerbländad utan för att använda på de större bländarvärdena.........och då framträder skillnaderna tydligt. Både Sigman och Nikon 17-55 kan användas fullt öppna med bra reslutat vilket är svårare med "enklare" gluggar.....

En annan aspekt som glömts bort i diskussionen är vad som händer när kameran har högre upplösning. Helt plötsligt märks stor skillnad mellan objektiv och objektiv. Jag har (på min d200) varit otroligt nöjd med kitgluggen som fungerade kanon och gav riktigt bra bilder, men så fort jag gick upp till d300 märkte jag att bilderna inte blev bra alls. De blev softare än vanligt, oskarpare etc. men i det hela taget så visade det sig att objektivet helt enkelt inte motsvarade samma bildkvalitet när det blev högre upplösning. Fascinerande tycker jag, men så är det uppenbarligen. ..

Jag är rätt övertygad om att det handlar mer om felfokus än att objektivet är sämre. Nerbländad till 5,6-8 så skall det mycket till om du verkligen ser någon skillnad i skärpeintryck oavsett kitglugg eller pro. Dessutom är skillnaden i upplösning mellan D200 och D300 väldigt liten. 10 resp 12 MP

Det är tyvärr ingen garanti att ett objektiv fokuserar rätt på ett nyinköpt hus bara för att det fungerade på ett annat. Varje gång jag har köpte ett nytt hus så har jag blvit tvungen att åka till verkstad med samtliga gluggar.......och det är 5 gånger nu. Börjar tröttna lite på resorna dit :) Men visst har jag upptäckt ett likanande fenomen. Hade en 24-200 till min D100 och den räckte inte till när jag bytte till D2X. Dock märktes det enbart på skärmen i pixelpeepning. Utskifter upp till A3 gick finfint...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar