Vilket Nikon-objektiv pratar du om nu?
17-55:an har AF-S och har alltså egen motor och fokuserar troligen avsevärt snabbare än Tokinan på samtliga hus.
Enl. mätresultaten på photozone är 17-55:an skarpare på bländare 2.8 och utöver det är det inte så stor skillnad. Utifrån mina egna erfarenheter (som dock är ganska begränsade med Tokinan) så skulle jag säga att Tokinan är märkbart mjukare, överlag och att både Tamron 17-50/2.8 och Sigma 18-50/2.8 är bättre.
Den stora nackdelen med Nikon 17-55 är storleken och vikten. Sedan är den "sådär" i motljus. Där brukar i regel inte tokina prestera så bra heller, men 16-50:n verkar rätt okej i just det avseendet.
Om man inte pixelpeepar för mycket tror jag inte man märker så värst stora skillnader i bildkvalitet eg, utan det är mest den kromatiska aberationen som talar lite emot Tokinan.
Läs min förra posten gång till är du snäll.
Tokina'n (Som jag köpte.) Saknar AF motor. "Nikon varianten" då den även tillverkas för Canon och den "Varianten" har AF motor, men är också något dyrare pga detta.
Angående skärpan så mjuknar Tokinan lite vid 2,8, annars knivskarp.
Vi måste ha läst olika recensioner, för förutom problemet med kromatisk aboration är Tokinan "lite skarpare".
Jag tänker dock inte starta krig över vad olika recensenter säger.
Säger du att Nikon gluggen är skarpare, så är det väl så?
Nikon gluggen har också intern AF, och inga delar rör sig på utsidan, den växer inte på längden när man zoomar.
På 16mm är Toniknan något kortare, men på 50mm betydligt längre. Tokinan växer på längden när man zoomar.
Jag skulle själv köpt Nikon gluggen, om det inte var för att den låg över budget. Nu blev det Tokina och jag är mer än nöjd med hur den presterar.
Har du inte AF motor i kamera huset, så är dock Toninan inget val. (Även om den givetvis fungerar manuelt.)
Tokina 16-50 f/2,8 är inte varken liten eller lätt. (Även om Nikon gluggen är lite större/tyngre ändå.) om man prioriterar storlek och vikt med detta zoom omfång med f/2,8 så får man titta på Tamron eller Sigma, dessa är dock inte bätre. (Ja jag har testat Sigmas 18-50 f/2,8)
Tamrons nya har inbygd "VR" (Heter något annat på deras språk) men känns betydligt plastigare och för ett herrans liv när den fokuserar.