Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 17-35 eller 17-55

Produkter
(logga in för att koppla)
jag tror att jag älskar den här gluggen:) Det jag undrar är dock: ska det ta emot lite i zoomringen? Jag är så van vid den glatta 18-35. Fråga nummer två, ett litet tyst skrik från fokusmotorn -är även detta normalt. Inget stort gnissel utan ett svagt mycket ljust gnissel alltså. Jag tror som sagt att den här gluggen kommer stanna hos mig till dödagar, förstår varför pressfotograferna jag känner använder den jämt.

Damn! Jag tycker du ska gå tillbaka med den! Dock lite beroende på vad du gav för den, min har samma missljud, därav klassas den som defekt.
Det är AF-motorn som är trasig, den fungerar felfritt, ibland kommer dock missljudet att öka har jag hört. För att bli av med det måste motorn bytas vilket inkl reservdel går på drygt 5000 som billigast.
Zoomringen på min må vara dämpad, men det tar inte emot överdrivet mycket, dock kanske en vanefråga, om du vill kan du få jämföra själv, vi båda håller trots allt till i sthlm.

Det kanske vore bra att jämföra så att vi vet vad vi pratar om, jag har ju gudskelov ett halvårs garanti på grejorna och detta hoppas jag faller under den...det är ju inget stort missljud så jag kanske bara överdriver. Någon form av ljud måste ju motorn göra i och med friktionen. Zoomringen är nog bara en vanesak som sagt, dämpad är nog rätt ord. Ska vi höras av via mailen så kan vi ju kanske bestämma en tid?

MagnusG skrev:
Damn! Jag tycker du ska gå tillbaka med den! Dock lite beroende på vad du gav för den, min har samma missljud, därav klassas den som defekt.
Det är AF-motorn som är trasig, den fungerar felfritt, ibland kommer dock missljudet att öka har jag hört. För att bli av med det måste motorn bytas vilket inkl reservdel går på drygt 5000 som billigast.
Zoomringen på min må vara dämpad, men det tar inte emot överdrivet mycket, dock kanske en vanefråga, om du vill kan du få jämföra själv, vi båda håller trots allt till i sthlm.
Jag tror också att den gluggen kan vara defekt. Min 17-35 ger knappt något ljud ifrån sig och det lilla ljud som uppstår kan defenitivt inte jämföras med gnissel utan är snarare som en dov viskning. Vad gäller Zoom-ringen så är 17-35 känd för att ganska fort bli relativt lätt i Zoomning, det är dock inget att oroa sig för, då den lättar till ett visst läge men sen inte ändrar sig mer. Att den blir lös innebär dock inte något problem med ofrivillig zoomning som med många andra gluggar. Den stannar mycket säkert i inställt zoom-läge oavsett hur du vinklar kameran.

Pröva att låta kameran söka efter fokus med linslocket på. Min låter när den söker över större avstånd, tjuter till lite.. Det kan vara störande då det inte är ett ljud som folk förväntar sig och därigenom drar till sig uppmärksamhet.
Du har för övrigt ett mail nu.

Någon som vågar sig på en gissning om hur lång tid Nikon kan behöva för att fixa detta? Skickar kameradoktorn iväg den eller blir det jag själv som måste fixa detta...hoppas att det här går på garantin annars vete gudarna vad jag gör.

Vet att lasses kameraservice är billiga och kan fixa det på någon timme eller så om de har delarna inne, vilket de tydligen brukar ha. Han har fixat till felet tidigare.
Dock ingen aning om exakt hur du ska gå till väga med tanke på garantin.

Den här linsen är nog defekt ja, när den söker fokus över hela registret hörs ett svagt mekaniskt slirande/skrikande ljud. Det blir till att lämna in fortast möjligt...

vet ni om det här felet uppkommer igen eller löser det sig när man fixat det en gång? Jag har ju bara ett halvårs garanti och man kan ju inte springa och slänga ut 5 tusen spänn stup i kvarten...

Den kan drabbas av det återigen, ja. Men då du har en ny af-motor i borde det vara samma sannolikhet som att en ny lins ska få det. Har dock ingen aning om exakt hur stor den sannolikheten är.
Dock är det ingen drabbad som har klagat på funktion hos optiken, bara missljudet.

Okej, det var ju bra att veta att den fungerar ändå...men lite bittert att den ska ha det här felet. Jag hoppas att Nikon kan ha det klart till den 18:e juni som är sista dagen jag är i stan på ett bra tag...

Nu har jag mailat Nikons serviceställe och frågat undefär hur pass lång tid det kan ta att fixa...undrar hur pass lång tid det tar innan de svarar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar