Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 16-85 eller Tamron 17-50

Produkter
(logga in för att koppla)

Halvardsson

Medlem
Har ett litet bekymmer.. Kan inte bestämma mig vilket objektiv jag ska handla.

Är inne på att ersätta mitt kitobjektiv till något bättre och något som känns mer stabilare.

Det ska användas som allround objektiv. Kanske har ni något annat alternativ än de två jag kikat på?

Det är dessa två.

Tamron Objektiv AF 17-50/2,8 Di II XR VC

Nikon Objektiv AF 16-85/3.5-5.6G DX ED VR AF-S

Några synpunkter?

Halle

Tackar för det... :) Redan läst den tråden iofs. Men inte dumt o läsa igen. Har väl e.g kollat runt väldigt mycket på just Nikon gluggen. Men inte någon direkt koll på Tamrons.

Och i den tråden du visade jämnför de mest Nikons 17-55 som är dyrare än vad jag tänkt mig lägga. :)

Nikon 16-85 är mycket bra men har lite dålig bländare framförallt i teleläget. Tamrons 17-50/2.8 VC har inte fått några lysande recensioner. Vill du ha den större bländaren, dvs Tamron, bör du satsa på modellen innan utan VC. Gå in på Cybers sida och titta på de bilder de tagit med VC-varianten, så ser du. Titta särskilt på kantskärpan.

Mitt val skulle troligtvis vara Sigmas 18-50/2.8. Sigma-objektiven känns väldigt välbyggda och gedigna, och deras fokusmotorer är snabba. Jag har en gång testat ett sånt här som jag gillade skarpt. (Jag kände dock att jag behövde ännu större bländare så jag har istället satsat på fasta gluggar med bländare 1,8 och 1,4).

Men om du tänkt använda ditt nya objektiv som enda objektiv, och/eller om du inte behöver kunna fotografera i sämre ljusförhållanden än dagsljus med detta, så kanske du vill ha möjligheten till lite mer tele och lite mer vidvinkel, och då är väl Nikkor 16-85/3,5-5,6 bästa valet.

Med tanke på att du har en "gammal" kamera är rådet som vanligt att satsa på ljusstyrka. Funderade själv på samma sak för inte så länge sen och då jag kom över ett Tokina 16-50 2,8 föll valet på det. Har läst att Tamrons VC inte alltid funkar så bra men det kanske har blivit bättre... Allt beror på vad du ska ha gluggen till. 16-85:an är väldigt bra rent optiskt och kvalitetsmässigt samtidigt som du får ett stort och användbart områng. Välj Tamron/Sigma/Tokina utan "VC" eller Nikon så funkar det med stor säkerhet länge...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar