Lars Broman skrev:
Med mitt i övrigt utmärkta Tamron 90 mm macro har jag alltid tyckt att fotograferingsavståndet varit lite kort/obekvämt.
I en annan tråd har jag fått reda på att verklig brännvidd är ca 60mm vid närgränsen för objektiv av den här typen.
Funderar istället på att införskaffa mellanringar till mitt Nikon 105/2.5 Ai för att på det sättet öka fotograferingsavståndet.
Det enklaste är att använda en telekonverter tillsammans med Tamron-90:an. Nackdelen är naturligtvis att ljusstyrkan blir lite sämre än de andra alternativen, men det är inte så allvarligt som man kan tro eftersom man ju ändå behöver blända ner en del.
Mellanringar fungerar säkert bra det också men tänk på att du behöver flera stycken för att täcka in olika avbildningsskalor (man blir fort trött på att hålla på och byta till rätt mellanringskombination, i synnerhet om du är van vid flexibiliteten hos ett riktigt makroobjektiv).
Försättslinser tycker jag däremot att du ska slå ur hågen om det primära syftet är att få långa arbetsavstånd, de fungerar ju genom att tvärtom förkorta arbetsavståndet
Norfen skrev:
Finns det någon formel som anger hur mellanringar påverkar bildvinkeln?
Alltså om jag vet mellanringens vidd samt objektivets brännvidd kan jag då räkna ut bildvinkel?
Eftersom bildvinkeln ”börjar” i ingångspupillens mitt så behöver man veta var den befinner sig i förhållande till objektivets huvudpunkter. Det enklaste är nog att använda pupillförstoringen (P), d v s utgångspupillen dividerat med ingångspupillen. Formeln blir då:
Bildvinkeln i grader = 2 * arctan(halva bilddiagonalen * P / (mellanringsvidden + f * P))
Kan man även räkna ut avståndet till skärpeplanet med en kombination av mellanring och objektiv om man antar att objektivets skärpeinställning är satt på oändligt?
Avståndet från objektivets främre brännpunkt till motivplanet = brännvidden i kvadrat dividerat med mellanringsvidden.
För att bestämma var objektivets främre brännpunkt finns någonstans kan man t ex använda objektivet som ett brännglas med baksidan mot solen (med extrema vidvinklar får man använda mer subtila metoder eftersom den främre brännpunkten då ofta befinner sig inne i objektivet).