Annons

Nikkor -S 50 mm 1:1.4 AF

Produkter
(logga in för att koppla)

anw

Aktiv medlem
Hej!

Vad är Nikkor -S 50 mm 1:1.4 AF för objektiv egentligen? Har försökt googla på det men hittade egentligen inget. Passar det på en 62mm fattning på en nyare nikonkamera? Om det gör det, vet någon om det är ett bra objektiv?

MVH

Du oppgir en betegnelse som består av delbetegnelser fra to helt ulike objektiver, kanskje ikke så rart at søkingen ikke ga svar?

Nikkor 50mm/1.4 S er et gammelt objektiv, optisk meget bra, men ikke funksjonelt med de nye kameraene som D50 og liknende forkrøblete greier, siden du ikke får lysmåling.

Nikkor 50mm/1.4 AF, eller siste versjonen 50mm/1.4 AF D, er et moderne objektiv med høy ytelse, og det passer til alle nyere Nikon kameraer.

Alle 50 mm fra Nikon har 52 mm filterfatning og passer i en "F" bajonett.

Jaha ok, jag tänkte att eftersom det står 62 mm på mitt linslock så var det även diamtern på fattningen men så är det såklart inte.

Tack för ditt svar, men jag har några frågor. När du säger "men ikke funksjonelt med de nye kameraene som D50 og liknende forkrøblete greier, siden du ikke får lysmåling", vad menar du då?

Kan du förklara vad " høy ytelse" betyder, kanske översätta till engelska?

Jag har en F75.

Når jeg skriver "du får ikke lysmåling", så betyr vel det omtrent det samme på svensk? Altså, *ingen* lysmåling. Lysmåleren i kameraet vil ikke gi utslag med dette objektivet. Jeg nevnte D50, men F75 stilles nok i samme klasse.

"Høy ytelse" heter vel omtrent det samme på svensk, men om du vil så kan du få det på fellesnordisk "high performance". Altså, et utmerket objektiv.

Tack så mycket. Det var inte "ikke" som jag inte förstod utan "lysmåling". Nu förstår jag att det är ljusmätaren du menar.

Tack!

Andreas, lysmåling = ljusmätning, dvs du får ställa in slutartid och bländare manuellt i M-läget, de andra lägena funkar ej. Du får heller ingen hjälp till vilka inställningar du ska ha utan får trixa in det med hjälp av histogrammet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto