Annons

Nikkor objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Akinnan

Avslutat medlemskap
Hej, jag har ärvt en massa Nikkor objektiv som jag skulle vilja sälja, men jag har inte den blekaste aning vad jag ska betalt för dem. Någon som har något råd vore jag tacksam. Bor i Göteborg. Allt är i nyskick.

Nikkor 24 mm 1:2
Nikkor 50 mm 1:1,2
Micro-Nikkor 55 mm 1:2,8
Nikkor 180 mm 1:2,8 Ed
Zoom-Nikkor 80-200 mm 1:4,5
Nikkor 35-105 mm 1:3,5-4,5

Kameror:
Nikon FA
Nikon F-501 AF

Kameraväskor

Blixt
Nikon SB-16 4695:-

Telekonverter Nikon TC-16A 1,6x

Stativ Manfrotto professional tripod Art 055

Svårt
Min gissning
de 3 första, ca 1000/st
Minst det dubbla för 180 ED

Zoomarna har jag inte en susning om, 600-1000/st

Lägg ut utrustningen på Tradera (utan reservationspris). Då får du marknadspris på den. Jag skulle rekommendera att lägga varje objektiv/tillbehör separat.

Notera också att om du lägger ut auktionerna med bilder höjer du slutpriset avsevärt.

Jag antar att alla är Ai-objektiv. De med en liten metallbit på längst in mot kamerahuset.

I så fall, köp ett beg. kamerahus ex.vis D1x (ca 5.000:) så har du en jättefin kamerautrustning.

De objektiv som du nämnt skulle kosta en mindre förmögenhet nya och kvaliten är super.

Gör dig själv en tjänst, spar dem och använd dem oxå.
Priset du får för dem står inte i relation till vad du kan utnyttja dem till.

För 20 år sedan kunde jag mördat vem som helst för de objektiven och en Nikon FA. BEHÅLL ALLTIHOP!! Eller, förresten, det är nog inte värt någonting så du kan ge rubbet till mig så kan jag fixa så det kommer till en återvinningsstation. ;-))

Eller varför inte använda kamerahusen som hör till? 35-mm film är minst lika bra som digitalt. )

Annars skulle jag tro att du kan lägga på ett par hundralappar på priserna som föreslogs nedan eftersom sakerna är i nyskick. En Nikon FA kanske går för 2000 eller varför inte mer med rätt köpare.

Ja, sälj för sjutton inte objektiven. De blir kalas på ett digitalhus också. Jag har ingen aning om vad motsvarande AF-objektiv skulle kosta, men gissar att du får pantsätta bilen.

1000:- styck vore ett väldigt bra pris för köparen. Några av dem tror jag fortfarande nytillverkas och ligger då mellan 5000-10000 ungefär.

Ska du ha motsvarande kvalitet i ett modernt zoomobjektiv så tror jag du får titta på de som kostar mellan 10000 och 20000.

Är det 50/1.2 och inte 50/1.4? om det är 50/1.2 kan du lägga på en extra tusenlapp, säg 3-4000, det är ett högt pris men den är ganska ovanlig (särskilt om det är NOCT-Nikkor)

55/2.8 är ett fantastiskt objektiv rent optiskt. exempel här:
Blomma tagen med 55/2.8
Tyvärr har endel exemplar problem med att det kommer olja på bländarlamellerna. Ett allmänt tips, om du inte säljer, är att ta upp kamera och objektiv och ta några bilder, utan film, bara för att hålla igång mekaniken.

Nikon FA var dyrare än Nikon F3 när det kom, säger endel om kamerans kaliber, beg. pris ~2500:- (tyvärr).

Övriga objektiv vet jag inte något om.
Jag tycker också du ska behålla utrustningen.

Tyvärr
Man får inte mycket mer för äldre objektiv.
Tag en titt på ebay m.m.

Apropå kamerahus så är det optimala för dessa objektiv F2a eller as.
Om man nu vill vara lite "modern" bör innehavaren skaffa en D1x för att utnyttja optiken optimalt till en vettig kostnad.

( D200 ljusmäter också med dessa objektiv.)

Dock hamnar även dessa liksom de flesta av Nikons objektiv i ett något ointressant område.
Även om de är ljusstarka och har bra skärpa så är de antingen "för långa eller för korta".

Jag hade behållt dem tills Nikon hade kommit ut med en SLR med 35mm sensor, då borde objektiven bli något mer eftertraktade.

Niklas H. skrev:
Dock hamnar även dessa liksom de flesta av Nikons objektiv i ett något ointressant område.
Även om de är ljusstarka och har bra skärpa så är de antingen "för långa eller för korta".
Det där är väl ändå en i allra högsta grad subjektiv uppfattning. Av alla objektiven i min objektivpark är alla utom ett från den "pre-digitala" eran, den 12-24 jag köpte för att täcka upp det vidvinkelområde som jag kände jag saknade (och faktiskt inte ens hade när jag körde film en gång i tiden). Annars tycker jag de andra är skönt "tajtare" än tidigare vilket jag är glad för. Så där går nog uppfattningarna isär.

Vad gäller försäljning så håller jag med om att man troligen inte får så värst mycket för sakerna, jämfört med för ett antal år sedan. I många fall är det köparens marknad.

Men om det fortfarande är aktuellt med försäljning (vissa vill ju inte ha kvar saker de ändå inte använder) så håller jag med om att lägga ut annonser med bilder, detaljerad information om vad det är för objektiv samt bestämma sig för ett lägsta pris man inte vill gå under. För att få en uppfattning om vad det priset kan vara är det nog en god idé att kolla på auktioner på liknande prylar på nätet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar