Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor DX AF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 G VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Att jag i början i tråden tyckte det "sög hårt", berodde nog mest på att jag var grön med kameran(min första digitala systemkamera), & dess inst. & min usla datorskärm.

Bor du i en större stad, kan man väl få "provfota" med något dyrare demo ex, hos någon större fotohandlare, typ scandinavian photo.??

Det där med att dra slutsatser om utrustningen när man själv kan vara problemet är alltid tråkigt.

Ett enkelt sätt att kolla kvalitén på ett objektiv är att skicka ett par bilder från t.ex. photozone.de för utskrift och kolla om de duger.

Exempel: Nikkor 18-55 på 18mm med bländare 3.5. Jag tycker inte att det är något större fel. Kantskärpan är större på bl 11, men det är inte en förfärlig skillnad.

Som sagt, ett par utskrifter är ett bra test!

Per.
 
Hej John,
Det kan väl inte vara så att du blandar ihop skärpa och skärpedjup om du är helt grön på foto?

Själv har jag fotat merparten av mina bilder med ett Nikkor 18-55 (utan VR) och har nog aldrig upplevt att skärpan i objektivet har varit orsaken dåliga bilder (däremot mycket annat som har med mig att göra). Ljusstyrkan på objektivet begränsat mig ibland. Det skulle väl kunna vara din anledning till att byta i så fall.

Min lärdom är att det är bättre att lägga tiden på fotografin, än på tekniken.

/Anders

Nejdå. Jag är grön med digitalsystemkamera, och har en för bilder/foto riktigt usel datorskärm.
Kan fota skarpt med analogt sist jag testade...

Gjort en inte helt vetenskaplig jämförelse mellan 35mm 1.8G & zoomen nedbländat i läge 35mm...& det skiljer bara lite om man går väldigt nära i en detaljstudie. Inte så mkt som jag hade kunnat tro...

Jag kör på med mina 2 objektiv....fota för att lära mig lite om "det nya."
 
Gör det så stor skillnad? Eftersom det ju inte får ge vinjettering på 18mm kan det ju inte täcka så mycket på 55mm..


Per.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men motljusskyddet gör väl lika mycket nytta på 55 mm som 18 mm? Motljusskyddet skyddar väl mot ljusstrålar från sidorna som reflekteras i frontlinsen, det är ju inget som brännvidden påverkar eller?

Sen kunde motljusskyddet varit gjort för 55 mm om det inte behövde klara av 18 mm och då hade det ju varit effektivare vid samma storlek, men det blir väl inte mindre effektivt på 55 mm än på 18 mm?

Bara en tanke!
 
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men motljusskyddet gör väl lika mycket nytta på 55 mm som 18 mm? Motljusskyddet skyddar väl mot ljusstrålar från sidorna som reflekteras i frontlinsen, det är ju inget som brännvidden påverkar eller?

Sen kunde motljusskyddet varit gjort för 55 mm om det inte behövde klara av 18 mm och då hade det ju varit effektivare vid samma storlek, men det blir väl inte mindre effektivt på 55 mm än på 18 mm?

Bara en tanke!

För de som undrar ser original motljusskyddet monterat ut såhär
 

Bilagor

  • DSCN1457.JPG
    DSCN1457.JPG
    78 KB · Visningar: 142
  • DSCN1458.JPG
    DSCN1458.JPG
    62.3 KB · Visningar: 144
Det där med att dra slutsatser om utrustningen när man själv kan vara problemet är alltid tråkigt.

Ett enkelt sätt att kolla kvalitén på ett objektiv är att skicka ett par bilder från t.ex. photozone.de för utskrift och kolla om de duger.

Exempel: Nikkor 18-55 på 18mm med bländare 3.5. Jag tycker inte att det är något större fel. Kantskärpan är större på bl 11, men det är inte en förfärlig skillnad.

Som sagt, ett par utskrifter är ett bra test!

Per.

Jag tycker det var bra(!) att det var hos mig & kringutrustningen(skärmen), problemet låg & inte hos objektivet, kameran....Jag har lärt mig mer, genom att testa & läsa i forumet. Jag var för snabb, att dra slutsatser om objektivet, helt enkelt.

/John
 
Ja, det brukar faktiskt kunna vara så att man tror att objektivet inte är helt bra.

Men det är inte så lätt att testa objektiv på ett bra sätt. Det tar tid och är pilligt.

Hur som helst, 18-55 VR tyckte jag var bra optiskt men lite långsam autofokus. Sedan är det ju rätt plastigt, som redan nämnts. Men billigt.
 
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men motljusskyddet gör väl lika mycket nytta på 55 mm som 18 mm? Motljusskyddet skyddar väl mot ljusstrålar från sidorna som reflekteras i frontlinsen, det är ju inget som brännvidden påverkar eller?

Sen kunde motljusskyddet varit gjort för 55 mm om det inte behövde klara av 18 mm och då hade det ju varit effektivare vid samma storlek, men det blir väl inte mindre effektivt på 55 mm än på 18 mm?

Bara en tanke!

Fick helt plötsligt en tanke på inlägget "Helmetrock" när det gäller just ljusstrålarna mot frontlinsen från sidan, som ett motljusskydd avskärmar, och borde öka kontrasten(?)...Vill prata mer i ämnet. :-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.