Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikkor AIS objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

mdesnica

Aktiv medlem
Jag kan inte komma på varför mina nikkor AIS objektiv har någon slags bygel mitt för bländarvärdet 5,6 på bländarringen.

Nån som vet varför?

Min teori är: Vid mörker så är det svårt att se bländarvärdet, men bygeln är lättare att både känna och se. Har jag rätt?

Är det se två metallblanka "tänderna" med ett hål i varje du menar så har de en annan huvudsaklig funktion.

Bygeln används på äldre kamerahus för att berätta för kameran vad du har ställt bländaren på. På nyare hus sköts detta via en liten klack på själva bländarringen istället och bygeln har då ingen praktisk funktion alls. Ett AI-s-objektiv går alltså att använda på både nyare och äldre kameror. De äldre objektiven har inte denna klack utan bara bygeln och kan därför inte användas på moderna hus (som inte har "bygelavkännare") med full funktion.

Om jag har förstått saken rätt alltså.

/Tomas

Min Nikon F2 kräver att det sitter en gaffel på objektivet. Det är den mekaniska kopplingen mellan bländarring och ljusmätare. När man monterar på ett objektiv trycks pinnen in i ljusmätaren och den nollställs. När man sedan monterat objektivet och pinnen har fallit ner i gaffeln måste man vrida bländaren till den största öppningen för att ljusmätaren ska registrera objektivets ljusstyrka.

Anders visade en AI-bygel (70-talet), men på 80-talet kom AIS-bygeln som skiljer sig från AI-bygeln. AIS-bygeln har flera hål.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar