Annons

Nikkor Ai-s 20mm f2.8 vs 24mm f2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Roman K

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag behöver en vidvinkel till min FM2. (manuel kamea för film)
Har någon jämfört dessa två gluggar?
Om de är lika skarpa i mitten så är ju 2.0 klart bättre för mig men jag hittar inga tester som kan vara till hjälp..

Tack!
 
Hej,

Jag behöver en vidvinkel till min FM2. (manuel kamea för film)
Har någon jämfört dessa två gluggar?
Om de är lika skarpa i mitten så är ju 2.0 klart bättre för mig men jag hittar inga tester som kan vara till hjälp..

Tack!
Om pengar finnes så skulle jag hellre gå på en Zeiss 21 2,8 eller Zeiss 25 2,0. Bägge är mycket skarpa objektiv. Dessutom bättre och modernare coatin än Nikons äldre objektiv. Också bättre korrigerade i största allmänhet. Men prismässigt blir det billigare med Nikon. För övrigt så tror jag att Nikons 24 2,0 är riktigt bra i mitten, även på full glugg
 
Nikon AF 20mm f/2.8D fungerar väl också bra på en FM2?

Voigtländer 20mm f/3.5 lär också bara riktigt bra.
 
Om pengar finnes så skulle jag hellre gå på en Zeiss 21 2,8 eller Zeiss 25 2,0. Bägge är mycket skarpa objektiv. Dessutom bättre och modernare coatin än Nikons äldre objektiv. Också bättre korrigerade i största allmänhet. Men prismässigt blir det billigare med Nikon. För övrigt så tror jag att Nikons 24 2,0 är riktigt bra i mitten, även på full glugg

Tack, Jo, jag övervägde Zeiss'en och 28 f1.4 D men jag ska köpa en 24 f1.4G till D800'an så det blir lite kaka på kaka. Jag har nästan bestämt mig för 24 f2 men jag kan inte hitta så mycket info om den är skarp åtminstonde i mitten vid f2 och f2.8. Jag ska bara använda den till film.
 
Bjørn Rørslett har recenserat båda objektiven en gång i tiden, sajten är gammal men recensionerna har gott rykte och objektiven är oftast teastade både på film och digitalt: http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html

Utsnittsmässigt är det ju en viss skillnad mellan 20 mm och 24 mm (om jag minns rätt upplevs den som större än mellan 24 mm och 28 mm), så utöver den rent tekniska kvalitén är ju frågan också hur vidvinkligt du vill ha det.
 
Jag hade Nikkor 24 f2,0 någon gång på 80-talet och åtminnstone mitt exemplar var inget vidare.
 
Samyang 24 1,4 måste vara din bästa lösning

Jag har detta objektiv och det är helt OK. Jag har använt det lite grann på FM3A. Eftersom objektivet väger 600 g så blir det ganska framtungt. Jag väljer oftare att använda 28mm 2.8 ais på FM3A eller F3 pga vikten. Vill man däremot ha en riktigt ljusstark och manuell 24a är det som sagt bästa valet.
 
Bjørn Rørslett har recenserat båda objektiven en gång i tiden, sajten är gammal men recensionerna har gott rykte och objektiven är oftast teastade både på film och digitalt: http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html

Utsnittsmässigt är det ju en viss skillnad mellan 20 mm och 24 mm (om jag minns rätt upplevs den som större än mellan 24 mm och 28 mm), så utöver den rent tekniska kvalitén är ju frågan också hur vidvinkligt du vill ha det.

Tack för tipset. Han gjorde dock inte valet lättare :)
2.8'an fick ruggigt bra betyg men f2 är rätt mycket värt för mig.
 
Jag får helt enkelt testa själv :)
Kan lägg upp några testbilder här om någon mer kan ha nytta av det.

Tack för tipsen.
 
Hej,

Jag behöver en vidvinkel till min FM2. (manuel kamea för film)
Har någon jämfört dessa två gluggar?
Om de är lika skarpa i mitten så är ju 2.0 klart bättre för mig men jag hittar inga tester som kan vara till hjälp..

Tack!

Hej!

Har använt 24mm f 2 på min F3 och alltid varit nöjd: liten och smidig, mycket ljus sökarbild pga objektivets ljusstyrka och mycket trevlig vidvinkel; inte för vidvinkligt för människor. 20mm upplever jag som svårare om personer är med på bild.

Skulle inte köpa en dyr zeiss om du inte ska använda gluggen på digitala. Vad ska du fota?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.