Annons

Nikkor AF60/2.8 Vs Nikkor AF60/2.8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

svejug

Medlem
Hej
Har funderat att köpa en av dessa objektiv men vet ej skilnaden.Med tanke på min okunskap och att jag är nybörjare så vore jag tacksam om någon kunde förklara skilnaden mellan dessa två objektiv. Micro-Nikkor AF60 /2.8 är ca 7-8 år gammal medan Micro-Nikkor AF60 /2.8D värkar vara den nya typen men vad är skilnaden ? Har försökt skaffa info på olika forum men tyver.
MVH/Istvan

D-et betyder i sig helt enkelt att objektivet kan tala om för kamerans mätare vilket avstånd som är inställt, och i teorin kan detta påverka matrismätningens förmåga att lista ut vad det är för motivtyp. Vid blixtfotografering är nyttan mer märkbar, men annars tvivlar jag starkt på att man ser någon skillnad.

En annan sak är att när ett objektiv kom i en uppdaterad D-version, passade man ibland på att göra andra förändringar också. När det gäller 60:an vet jag inte om det var så, men Du kan titta på t ex Björn Rörsletts, Thom Hogans eller Ken Rockwells Nikonsidor, där står det oftast.

Själv har jag ett nytt sådant objektiv. Det är utmärkt.

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"

Tack Per
Är det bara de så är det helt OK. Trodde att det var mycket mer. Kan du specifisera mer nogrant vart jag ska söka?

/Istvan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto