Annons

Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har ett Nikkor AF-S 70-300 4,5-5,6VR som inte känns så bra som det borde.... Det sitter på en D200.

Jag är helt ny på det här med systemkamera, jag är inte duktig och jag köpte grejerna för att jag behövde väderskyddet hos huset, inte för att jag kan hantera dem :)

Iallafall, när jag tar bilder med det blir de helt enkelt inte skarpa, jämfört med mitt Tamron 17-50 alltså.

Jag använder VR och det ser inte ut som skakningsoskärpa, och när jag zoomar in på datorn kan jag zooma mycket mindre på de bilderna än på dem jag tagit med mitt Tamron innan det blir pixligt.

Är det vad man kan vänta sig?

Men det känns som att men Tamron har jag inte tagit en enda bild som blivit oskarp annat än av rörelse och långa slutartider, men med Nikkor blir det bara en och annan skarp bild oavsett brännvidd...

Är det något speciellt jag behöver göra för att bilderna ska bli skarpare med Nikkor?

Jag ska ta några jämförande bilder och lägga upp om det behövs.

Ungefär så här, taget direkt ur kameran. Objektivet skall ge knallskarpa bilder, även om det finns objektiv som i test är något bättre. Det är emellertid inget man ser om man inte pixelkollar och letar efter hörnoskärpa o dyl. Någonting med ditt objektiv måste vara fel. Gå tillbaka och klaga, tänk på att du har garanti.
Mvh
JB

Bilagor

• Muskömaj1_138ViewB.jpg
    Muskömaj1_138ViewB.jpg
    31.7 KB · Visningar: 726
Mitt 70-300 ger skarpa bilder dock inte om jag kör VR och har den på stativ eller annat stabilt. Då får jag köra utan VR

Ok! Tack för svaren!

En grej jag tänkte på, vad är det för skillnad på active och normal man kan välja på objektivet? Är det för Autofokus eller VR?

Det skulle kanske kunna vara VR som ställer till det så att oskärpan inte ser ut som rörelseoskärpa? Jag menar inte att deet skulle bli bättre utan VR på fri hand, men jag kanske ska prova att stänga av VR och lägga kameran på en stol eller något!

Tyvärr har jag inte garanti, jag köpte grejerna begegnade från ett dödsbo, och de är för gamla nu.

Ok! Tack för svaren!

En grej jag tänkte på, vad är det för skillnad på active och normal man kan välja på objektivet? Är det för Autofokus eller VR?

Det skulle kanske kunna vara VR som ställer till det så att oskärpan inte ser ut som rörelseoskärpa? Jag menar inte att deet skulle bli bättre utan VR på fri hand, men jag kanske ska prova att stänga av VR och lägga kameran på en stol eller något!

Tyvärr har jag inte garanti, jag köpte grejerna begegnade från ett dödsbo, och de är för gamla nu.

Om man följer ett motiv i sökaren, t ex en bil i rörelse ska den stå på "Active". Har inte testat detta själv, men så fick jag det förklarat.

Ok Mats!

Men vet du om den styr AF eller VR?

Normal/Active gäller endast VR. Hur autofokusen skall bete sig väljer du med AF-S eller AF-C på kameran.

70-300VR är skarpt och fint på brännvidder under 200mm och nedbländat ett eller ett par steg, 300mm på full öppning är däremot ingen vacker syn.

Normal/Active gäller endast VR. Hur autofokusen skall bete sig väljer du med AF-S eller AF-C på kameran.

70-300VR är skarpt och fint på brännvidder under 200mm och nedbländat ett eller ett par steg, 300mm på full öppning är däremot ingen vacker syn.

Det där tycker jag är rent skitsnack. Visst, objektivet är något mjukare på 300 läget, men "ingen vacker syn". Jag kan garantera att jag kan lägga upp massor med bilder tagna på 300 och jämföra dem med bilder tagna på 300 läget med andra objektiv och du skulle aldrig klara av att se skilnaden. Det blir lätt ett rykte på siter som dessa, titta bara hur alla fått för sig att ex Sigma skulle vara ett större problemmärke än andra bara för att man läser några som blivit besvikna. Då måste man ta med i beräkningen att Sigma förmodligen säljer ensamma lika många objektiv som Canon och Nikon ihop. 70-300 objektivet är kanon sett ur prissynpunkt och levererar kanonskarpa bilder även i 300 läget. Sedan vad gäller Activ eller normal så är det INTE så att jag skall sätta den på Activ om jag följer rörliga objekt, däremot om jag själv är ett "rörligt objekt" och sitter exempelvis i en båt. Nikon säger dessutom själva att deras nya VR inte skall försämras av att man har den på stativ med påslagen VR. Nu finns det i och för sig ingen anledning till att då ha den på, men ändå.
Mvh
JB

Det där tycker jag är rent skitsnack. Visst, objektivet är något mjukare på 300 läget, men "ingen vacker syn". Jag kan garantera att jag kan lägga upp massor med bilder tagna på 300 och jämföra dem med bilder tagna på 300 läget med andra objektiv och du skulle aldrig klara av att se skilnaden. [...]

Betyder det att Nikon-objektivet är lika bra eller lika dåligt som andra xx-300-zoomar? Jämför med ett fast 300 eller 70-200VR med telekonverter så ser du garanterat skillnad (även om vi då pratar om en annan prisklass).

Jag sålde mitt 70-300 för att jag var missnöjd med skärpan på stora bländare, jag fick slänga allt för många bilder för att skärpan var för mjuk eller fokusen inte hängde med.

Ja där ser man vad man kan tycka olika. Men menar du verkligen att en 70-200 med konverter skulle piska objektivet ifråga. Det ställer jag mig mycket frågande inför
MVH
JB

Stämmer inte riktigt med mina erfarenheter... 70-300 mister ungefär lika mycket skärpa mot "ändläget" uppåt som alla andra zoomar. 70-200F/2.8 är inte heller speciellt snyggt vid 200 och full bländare. 70-300 gav för mig skarpare bilder på en D700 än vad 70-200 gav på en D300.

VR är ett känsligt system, som kräver lite tillvänjning. För att inte dra för mycket batteri så går systemet i viloläge efter bara en väldigt kort stund efter att man tagit senaste bilden, sedan tar det ett par tiondelar för systemet att starta upp igen. Håll halvtryck inne en halvsekund innan du trycker av helt, och se om det hjälper. Att bara trycka ner helt från viloläge gör att VR inte hunnit komma igång - och då har du skakoskärpan där som ett brev på posten. "Väntar" du på att ett visst ögonblick ska inträffa så halvtryck med jämna mellanrum sekunderna innan stunden är inne så att VR är igång hela tiden.

VR är ett känsligt system, som kräver lite tillvänjning. ............"Väntar" du på att ett visst ögonblick ska inträffa så halvtryck med jämna mellanrum sekunderna innan stunden är inne så att VR är igång hela tiden.

En annan fråga gällande VR II som Nikkor AF-S 70-300 4,5-5.6VR II har.

Om jag ställer in VR på att enbart förhindra vertikal skakning för att tillåta panorering. Hur fungerar det om jag håller kameran på högkant "porträtt"? Känner VR-systemet av hur jag håller kameran eller är VR-systemet enbart gjort för att hålla kameran i "landskapsläge"?

Ställer jag VR-systemet i läget för både horisontell- och vertikala skakningar betyder det naturligtvis inget hur jag håller kameran.

En som undrar ???

"panoreringen" i VRII ska fungera genom att stänga av två av de fyra aktuatorerna, och så långt jag har kunnat se fungerar det även med kamera i sidoläge. Det blir helt enkelt de andra två som stängs av. Nikon är väldigt otydliga med detta i sin dokumentering, men både eget experimenterande och mina gissningar efter kryptiska uttalande i den tekniska dokumenteringen tyder på att det är så.

Senast ändrad:
Nu har jag provat att ta lite bilder med objektivet, och det verkar ha varit ett klassiskt SBS fel, Skit Bakom Spakarna alltså....

När jag la kameran på ett bord och tog bilder blev det riktigt bra bilder både med och utan VR och på alla brännvidder :)

Det är alltså bara jag som behöver träna på att hålla kameran stilla...

Jag tänkte att om jag kör på seriebildstagning, så borde ju bild 2 och framåt vara bättre, eftersom mycket av oskärpan kommer när man trycker ner avtryckaren antar jag?

Tack ändå allihopa!

Nu har jag provat att ta lite bilder med objektivet, och det verkar ha varit ett klassiskt SBS fel, Skit Bakom Spakarna alltså....

När jag la kameran på ett bord och tog bilder blev det riktigt bra bilder både med och utan VR och på alla brännvidder :)

Det är alltså bara jag som behöver träna på att hålla kameran stilla...

Jag tänkte att om jag kör på seriebildstagning, så borde ju bild 2 och framåt vara bättre, eftersom mycket av oskärpan kommer när man trycker ner avtryckaren antar jag?

Tack ändå allihopa!

Jag tänkte bara att säga, ja, det är ofta så :)

Att fota skarpa bilder vid 300 mm på en DX kamera kräver en del teknik. Bäst är dock att testa med ett stadigt stativ.

En del av oskärpan kommer från när du trycker ner avtryckaren. En del kan komma från s.k. mirror-slap.

Jag har mätt mirror-slap vibrationer med en accelerometer monterad på kamerahuset, och tyvärr kan jag säga att vibrationerna från slutaren är nästan av exakt samma magnitud, men kortare i tid (70ms och 30ms). Antagligen för att spegeln > mer vikt, långsammare rörelse och slutaren > mindre vikt men enormt snabb rörelse.

Det mesta av det som fotografer normalt sett hänvisar till "mirror-slap" är antagligen rörelsen i kamerahuset av att man trycker in slutarknappen.

Hur fungerar "exposure delay mode" på D200? Kan man mappa den till en funktionsknapp? Isf så hade det definitivt varit idé att försöka använda detta för alla tillfällen då det är praktiskt möjligt (på fotografering över 150mm), om man inte använder stativ och fjärrutlösning. Måste man in om en meny för att slå funktionen på/av så är det nog inte mycket lönt utom vid uppställda tillfällen - det är lite för opraktiskt att ha 500ms delay mellan spegel/slutare alltid...

Tack för tipset om exposure delay, det kände jag inte till innan! Ska kolla om det går att fixa på något enkelt sätt! Jag brukade köra på 2 sek självutlösare innan i känsliga lägen :)

Jag har inget stativ, men jag är riktigt sugen på att skaffa ett... Fast jag vet att ett jag har råd med just nu inte är tillräckligt bra....

Det kan vara EXAKT lika bra med trådutlösare/EDM och billigt lätt stativ som att använda knappen på kameran med kamera/objektiv fäst i ett svindyrt 3kg Manfrotto. Risken att man släpar med sig ett jättebra (men också jättetungt!) stativ är ganska liten i normalfallet - man får tänka lite på användbarheten också.

Det är lite märkligt med knapparna på min D200....

FUNK-knappen på framsidan går att ställas in till tio olika funktioner, varav fem redan finns som knappar på baksidan av kameran och två är lika så länge man inte använder objektiv utan inbyggd processor... Känns inte riktigt som att de tänkt igenom det där...

Men jo, tyvärr är det ett antal steg in i menyerna för att ändra till delayed exposure, och det var inte ett av de tre lägena som fanns kvar på Funk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar