Annons

Nikkor AF-s 24-120mm 3.5-5.6 VR ED

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Vad tror ni om den gluggen?

KenRockwell uppger att vissa testare är skeptiska till skärpan & stt det kan bero på Måndags-exeplar.
 
Det är inte den skarpaste gluggen i min väska men det utgör ett väldigt viktigt komplement till mina övriga gluggar.
Skulle man ge sig på att jämföra den med något många kan relatera med så skulle jag säga att den är lite mjukare i hörnen än kitgluggen (18-70) men inte mycket. Den är möjligen lite mjukare i centrum också men jag är lite tveksam till det.
Jag får lite mer flares med denna än kitgluggen.

Allt ovanstående kompenceras genom det utmärkta brännviddsintervallet och VR.
Skulle jag få gnälla så hade jag velat haft f/4 över hela brännvidden.

Det är nog den enskilda gluggen som sitter på kameran oftast.

Som begagnad i prisklassen 3000-4000kr är den ett fynd.
Om den är värd nypriset idag vet jag inte riktigt.
 
Jag har haft mitt ett par månader nu och det allra första spontana intrycket redan då jag packade upp det var: Tungt!

Andra intrycket är att det inte är riktigt skarpt. Jag känner att jag skulle behöva använda det ett tag och kanske lära mig komma överens med det men dessa försök har hittills oftast slutat med att jag bytt objektiv i alla fall.

Zoomomfånget är attraktivt och VR är heltjusigt. Därtill är gluggen riktigt snabb. Känns i nuläge som ett bra "hundobjektiv", vid hundfotografering är zoom inte fel, snabbt skall det gå och VR kommer till sin rätt.

Ett objektiv som lite förbryllar mig eftersom jag inte har någon riktig uppfattning om det än. Annars brukar jag tämligen omgående veta om jag gillar en pryl eller inte. Med det här objektivet vet jag inte det.

Mycket intressant att läsa andras intryck och åsikter om denna glugg!
 
Bibi skrev:
Jag har haft mitt ett par månader nu och det allra första spontana intrycket redan då jag packade upp det var: Tungt!

Andra intrycket är att det inte är riktigt skarpt. Jag känner att jag skulle behöva använda det ett tag och kanske lära mig komma överens med det men dessa försök har hittills oftast slutat med att jag bytt objektiv i alla fall.

Zoomomfånget är attraktivt och VR är heltjusigt. Därtill är gluggen riktigt snabb. Känns i nuläge som ett bra "hundobjektiv", vid hundfotografering är zoom inte fel, snabbt skall det gå och VR kommer till sin rätt.

Ett objektiv som lite förbryllar mig eftersom jag inte har någon riktig uppfattning om det än. Annars brukar jag tämligen omgående veta om jag gillar en pryl eller inte. Med det här objektivet vet jag inte det.

Mycket intressant att läsa andras intryck och åsikter om denna glugg!

Jag fotar också mycket hundar och i in åsikt suger detta objektiv till detta ändamål.
I alla fall när det handlar om hundar som rör på sig.
I dom lägena kan inte VR ersätta ett vanligt ljusstarkt objektiv.

Har motiven vett nog att stå stilla tycker jag det är utmärkt.
 
Med tanke på objektivets härliga zoomomfång så är det inte så stort.

Jag har mitt på som standard, precis som avsikten vid köpet.

Några framstående optiska egenskaper har jag inte märkt ännu.
Objektivet är trots det inte öken utan funkar bra.


VR fungerar ganska bra. Hade dock hellre tagit fast 2,8.

r
 
Jag lyckades aldrig få till en bild med bra skärpa med detta objektiv. Det är nog den sämsta Nikon lins jag ägt. Köpte det för 6500:- nytt, och sålde det efter två veckor för fyra tusen.
Nu hoppas jag bara att nya Nikkor 18-200vr är bättre. Vore bra att ha en allround glugg ibland.

/Leif
 
leffep skrev:
Jag lyckades aldrig få till en bild med bra skärpa med detta objektiv. Det är nog den sämsta Nikon lins jag ägt. Köpte det för 6500:- nytt, och sålde det efter två veckor för fyra tusen.
Nu hoppas jag bara att nya Nikkor 18-200vr är bättre. Vore bra att ha en allround glugg ibland.

/Leif

Var det fel på gluggen?

mvh Erik
 
Nej, jag har provat två exemplar till, dom var lika luddiga i skärpan. Jag har nu förstått att jag inte är ensam med den negativa erfarenheten av det objektivet. Det fungerar helt enkelt inte bra till en högupplöst dig.kamera.

/Leif
 
leffep skrev:
Nej, jag har provat två exemplar till, dom var lika luddiga i skärpan. Jag har nu förstått att jag inte är ensam med den negativa erfarenheten av det objektivet. Det fungerar helt enkelt inte bra till en högupplöst dig.kamera.

/Leif

Trist. Kunde vart en bra allround-glugg.
Tur att jag inte köpte den då, kan ju iofs bege mig till Expert (finns ingen riktig KameraHandlare där ajg bor) och se om dem har ett ex jag kan få prova.
 
schaki skrev:
Trist. Kunde vart en bra allround-glugg.
Tur att jag inte köpte den då, kan ju iofs bege mig till Expert (finns ingen riktig KameraHandlare där ajg bor) och se om dem har ett ex jag kan få prova.

Jag ska väl tillägga att jag provat objektivet till min D2x. Så jag kan inte bedömma hur det fungerar till D70, D100.

/Leif
 
leffep skrev:
Jag ska väl tillägga att jag provat objektivet till min D2x. Så jag kan inte bedömma hur det fungerar till D70, D100.

/Leif

Jo, jag har hört att D2x skiljer de bra linserna från de dåliga.

Med tanke på att jag planerar att skaffa en D200 med nästan samma upplösning är det väl inte så smart att köpa det objektivet antar jag:/


Det jag köper måste inte nödvändigtvis vara zoom.
Jag har istället börjat snegla åt: en Tokina som kan va intressant om den ger autoMatisk ljusmätning på t.ex. D70. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4920


Kanske är Tamron SP90 AF ett bättre val, jag kommer nog dock att fokusera manuellt iaf.
 
schaki skrev:
Jo, jag har hört att D2x skiljer de bra linserna från de dåliga.

Med tanke på att jag planerar att skaffa en D200 med nästan samma upplösning är det väl inte så smart att köpa det objektivet antar jag:/


Det jag köper måste inte nödvändigtvis vara zoom.
Jag har istället börjat snegla åt: en Tokina som kan va intressant om den ger autoMatisk ljusmätning på t.ex. D70. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4920


Kanske är Tamron SP90 AF ett bättre val, jag kommer nog dock att fokusera manuellt iaf.

Jag köpte en beg.Micro Nikkor 105 2,8, den är fantastiskt skarp. 4000:-. Hur bra objektiven är som du nämner vet jag inte, men Nikkorn är erkänt vass.

/Leif
 
leffep skrev:
Jag köpte en beg.Micro Nikkor 105 2,8, den är fantastiskt skarp. 4000:-. Hur bra objektiven är som du nämner vet jag inte, men Nikkorn är erkänt vass.

/Leif

Jo, skärpemässigt är Nikkor 105mm 2.5 helt okej.

Dock tycks jag va hänvisad till endast bländare 2.5 om inte exponeringarna ska bli för mörka.

Jag har använt det som ett kortare fågeltele.
men det duger tyvärr inte med tanke på bländaren.
Och manuell ljusmätning orkar jag inte med när jag fotar fågel.
 
leffep skrev:
Jag ska väl tillägga att jag provat objektivet till min D2x. Så jag kan inte bedömma hur det fungerar till D70, D100.

/Leif

Jag har kört det på en D70. Kan ligga något i det.

Det är intressant att föja tråden. Jfr med prestanda och objektiv ur skillda målgrupper är stor.

Jag tror det är viktigt att minnas syftet med 24-120 VR och jämföra liknande produkter. Det blir lite skevt annars - eller?

mvh Erik
 
Erik Preihs skrev:
Jag har kört det på en D70. Kan ligga något i det.

Det är intressant att föja tråden. Jfr med prestanda och objektiv ur skillda målgrupper är stor.

Jag tror det är viktigt att minnas syftet med 24-120 VR och jämföra liknande produkter. Det blir lite skevt annars - eller?

mvh Erik

Javisst måste man jämföra objektiv inom samma nivå. Men när bilderna blev så dåliga att jag led varje gång jag tittade på dom, så fick den utgå ur min kameraväska i alla fall.
Objektivet kostade trots allt 6500:-, och då tycker jag det ska leverera lite bättre.

/Leif
 
schaki skrev:
Jo, skärpemässigt är Nikkor 105mm 2.5 helt okej.

Dock tycks jag va hänvisad till endast bländare 2.5 om inte exponeringarna ska bli för mörka.

Jag har använt det som ett kortare fågeltele.
men det duger tyvärr inte med tanke på bländaren.
Och manuell ljusmätning orkar jag inte med när jag fotar fågel.

Bilderna skall inte bli mörkare med mindre bländaröppning, endast skärpedjupet skall förändras när du bländar ner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.