Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 85mm 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en Nikon D200 och har 2 objektiv, Nikkor 18-70/3.5-4.5 och ett tamron 70-300/4-5.6
När jag har nog mycket pengar hade jag tänkt köpa ett bra originalobjektiv med låg bländare som ska passa till porträtt, macro och foto inomhus och kanske i ridhus. Först tänkte jag att ett Nikkor 50/1.8 skulle vara bra men nu har jag sett ytterligare ett, lite dyrare objektiv som verkar intressant, ett Nikkor 85/1.8
Vilket skulle ni rekommendera?

Mvh Matilda

Båda två är fantastiskt bra objektiv så det beror väl lite på vad du vill använda det till.
Båda funkar tex bra för porträtt men med lite olika infallsvinklar.
50 mm objektivet är ju löjligt billigt för sin prestanda.

Men varför nöja sig med ett av dom. Ett begagnat 50 mm ca 750-850 kr och 85 mm ca 2.500 kan vara ett alternativ istället för helt nytt. För dom pengarna får du bra exemplar.

Jag har ägt ett 85/1.8 och jag saknar det något enormt! Jag körde en studiosession idag med både ett 50/1.8 och ett 85/1.8. 50/1.8 är plastigt, och inte alls lika skarpt på 1.8 som 85. 85 är dessutom ett perfekt porträttglugg på DX-kameror (t.ex. D200). Det blir motsvarande 135mm, fast med bättre närgräns.

Dessutom får du med ett motljusskydd (vilket är guld värt) i metall(!).

Tack Joel och Stefan för era kommentarer!
Det lutar nog åt 85/1.8 för tillfället, men det lär dröja ett tag innan jag har råd så vi får se hur det blir.

Jag fortsätter undra lite grann, är det bra med ett objektiv som har den brännvidden eller är det bättre med 50mm om man vill kunna fota lite allt möjligt? Tänker också på att jag vill kunna fota porträtt på djur/barn och att det då kanske är bra med högre brännvidd för att slippa komma djuret/barnet för nära och på så sätt slippa störa djuret/barnet.

Sedan har jag hört att 50/1.8 har problem med CA, men det har däremot inte 85/1.8, stämmer det?

Mvh Matilda

Att säga att 50mm har problem med Ca är nog att ta i men visst finns den särskilt på lägre bländartal. 85mm objektivet har extremt låg CA tom för ett fast objektiv.

Här ser du lite testvärden: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests

Du har rätt i ditt resonemang om att det kan vara bra att komma en bit ifrån och då passar 85 mm bra. Men inomhus kan det ibland bli lite väl bra med 85 mm om det är trånga utrymmen.

Som jag sa tidigare 50 mm är ett jättebra objektiv till en löjligt låg peng, 85 mm är ett fantastiskt objektiv men kostar lite mer även om det är billigt i förhållande till prestanda. Tror det finns ett beg för ca 2.200 här på Fotosidan och mitt råd kvarstår, köp båda två i bra begagnat skick.

Jag har ett 85mm 1,8 och det är ett galet bra och skarpt objektiv.
Dock använder jag det alldeles för lite känner jag. Det är grymt för porträtt men jag saknar vidvinkeln i tex ett 50mm eller kanske ett 35mm.

Har dock inga planer på att göra mig av med det för det blir riktigt bra bilder när jag väl använder 85:an =)

Eftersom att du har bränvidder från 18-300 så är det enkelt.

Använd det du har och kontrollera vilken brännvidd du vill använda när ljuset inte räcker.

Själv gillar jag 17-35 på FF inomhus ... & utomhus.

85/1,8 är litet, lätt, snabbt, perfekt för skidbacken för mig.

Skulle gissa att 85/1,8 också skulle passa mig i ridhuset.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto