Annons

Nikkor 70-200/2.8 VR vs Nikkor 80-200/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Rockoholic

Aktiv medlem
Som rubriken lyder är det en jämförelse av dessa gluggar. Jag innehar en Nikon D80 och mitt nuvarande telezoom är ett vanligt Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED...

Dock stör jag mig på att jag inte kan få ner slutartiden ordentligt utan att höja ISO så mycket att bruset tar över bilden... Med andra ord behöver jag ett objektiv med mer ljusstyrka.

Det kommer bli mycket sportfoto. Både MX och Roadracing.

Vad är skillnaderna egentligen och vilket är bäst lämpat för mig?

MVH Niclas
 
Din kamera fokuserar snabbare med AFS objektiv, är det en begagnad 80-200 med AFS du funderar över, så funkar den bra som en priskompromiss, den är klumpigare och har inte VR, men som sagt, billigare begagnad, bildkvaliteten är likvärd, dvs superduper.

Den 80-200 som finns att köpa ny är utan fokusmotor (AF-D), på min D2 kamera funkade den utmärkt, men proffsmodellerna har också både starkare och snabbare inbyggda fokusmotorer.

I ditt fall så skulle jag försöka få tag på en begagnad AF-S 80-200 eller 70-200VR om du tycker en ny 70-200VR blir för dyr, den är tveklöst den mest optimala du kan köpa i allafall, men Sigmas 70-200/f2.8 finns ju också för dom som kan tänka sig annat än orginal.

/kent
 
Senast ändrad:
Bokeh skrev:
men Sigmas 70-200/f2.8 finns ju också för dom som kan tänka sig annat än orginal.

/kent

Har läst en del dåligt om sigmas motsvarighet så det lutar åt en original nikon. Är bra sugen på 70-200 med VR faktiskt!

Men när jag köpt den gluggen är det nog säkrast att jag inte berättar vad den har kostat. Då dröjer det inte många min förrän någon har ringt på männen i de vita rockarna.
 
Rockoholic skrev:
Men när jag köpt den gluggen är det nog säkrast att jag inte berättar vad den har kostat. Då dröjer det inte många min förrän någon har ringt på männen i de vita rockarna.

He he he.. Jag tittar alltid genom spionögat i ytterdörren innar jag öppnar..

/kent
 
Väcker tråden till liv igen!

Det är nämligen som så att jag funderar lite över det där 70-200 igen men prislappen är lite väl hög egentligen... Hur snabbt fokuserar 80-200 AF-D gentemot AF-S? Eller ännu viktigare. Hur snabbt fokuserar dessa om man jämför med mitt 55-200 som jag anser är på tok för långsamt för att ens vara värdig beteckningen AF-S...
 
80-200 fokuserar snabbt, ca 20% långsammare än 70-200 AFS, och den är lättare och smidigare, men låter mer vid fokusering, helt klart ett alternativ til 70-200, glöm Sigmor mm.= dåliga erfarenheter.
mvh Jan
 
janrob skrev:
80-200 fokuserar snabbt, ca 20% långsammare än 70-200 AFS, och den är lättare och smidigare, men låter mer vid fokusering, helt klart ett alternativ til 70-200, glöm Sigmor mm.= dåliga erfarenheter.
mvh Jan

Fokuserar alltså 80-200 AF-D ca 20% långsammare än 70-200? Eller är det AF-S som är ca 20% långsammare än 70-200?

Sigma går helt bort. Jag vet inte varför men jag gillar inte Sigma även fast jag aldrig har provat något. Jag bara får känslan av att det är som att sätta backelitdäck på en ferrari...

EDIT: Beror inte fokushastigheten i AF-D väldigt mycket på huset förresten? Jag har en D80 om det kan vara till någon hjälp?
 
AFD 80-200 ca 20% långsammare än 70-200, AFS 80-200 ung lika som 70-200. AFD väger minst av alla, och det är inga problem på en D80.
mvh Jan
 
Jag hade 80-200 AF-d till en D50 och det funkade fint med ett härligt "klonk", jämfört med en D2x gick det säkert i snigelfart men det störde inte mig i alla fall.
Sen är väl utväxlingen i AF-skruven lite annorlunda mot ex. 70-200 VR, har inte testat den själv men utväxlingen på 80-200 var väldigt känslig vid manuell fokusering.
 
Rockoholic skrev:
Jag har nu fått höra att AF-D bakfokuserar på DSLR. Gäller detta alla DSLR tro?

D70(s) hade problem med att fokusera på närgränsen på 200mm med den gluggen, men det gäller bara den medellen, och är nämt i manualen.

/kent
 
Bokeh skrev:
D70(s) hade problem med att fokusera på närgränsen på 200mm med den gluggen, men det gäller bara den medellen, och är nämt i manualen.

/kent

Jag får väl hem och läsa manual och se om jag hittar något ang min D80 i kombination med detta objektiv. Det skiljer ju trots allt 6000 mellan ett sprillans 80-200 och ett begagnat 70-200.

/Niclas
 
Bokeh skrev:
D70(s) hade problem med att fokusera på närgränsen på 200mm med den gluggen, men det gäller bara den medellen, och är nämt i manualen.

/kent


Nämnt i manualen?
Mitt objektiv var tillverkat 1992. Inga digitala D70 då...

Nåväl mitt AF80-200/2,8D hade också problem med bakfokus på telesidan på min D70. Inga problem med det objektivet på D2X dock.


Edit: Jag inser nu att du menar i manualen till D70.
 
eon skrev:
Nämnt i manualen?
Mitt objektiv var tillverkat 1992. Inga digitala D70 då...

Nåväl mitt AF80-200/2,8D hade också problem med bakfokus på telesidan på min D70. Inga problem med det objektivet på D2X dock.


Edit: Jag inser nu att du menar i manualen till D70.

Detta står även i min manual så det är väl lika bra att sluta snåla och punga ut med 14k så man får sin 70-200 som man suktat så efter! :D
 
"The bitterness of low quality is remembered long after the happiness of low price has been forgotten..."
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.