Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 50mm/1,4 Blev jag lurad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla.

Köpte förra helgen ett Nikkor 50mm/1,4 av en fotohandlare i Karlstad. Hade letat efter den överallt men den var restad hos lev. Han hade dock ett privat som han knappt använt. Nu när jag jämför mitt med de jag ser bilder på på nätet inser jag att det saknas någonting. Nämligen ett litet D efter 1,4 i modellbeteckningen. Betyder detta något. Eller snarare är det skillnad på det objektiv jag köpte och de som säljs i fotohandeln i dag? Pröjsade ändå 2000:- så jag vill vara säker på att jag inte blivit lurad. Tacksam för svar.

Det är väl antireflex behandlingen på bakre lensen som saknas. Det kan ge lite oönskat ljusreflexer på sensorn. Den kan vara upp emot 13 år gammal.

Priset: Ingen aning, jag håller mest på med Sony/minolta. Tror det är ok pris, inte billigt, inte dyrt.... beroende på hur gammalt det är

Det som skiljer 50 1,4 och 50 1,4D är att D står för att ljumätningen är distanskopplad. Speciellt vid blixtfotografering är det en fördel då blixteffekten tar hänsyn till motivavståndet grundat på var du ställt af. men vare sig 50 1,4 eller 50 1,4D har den typ av antireflexbahandling som är digitalt anpassad. För övrigt tycker jag att din fotohandlare borde informerat dig om ovanstående skillnader, även om D-kopplingen i praktiken står för en väldigt liten skillnad. Annars så är priset 2000 kr väldigt bra, om nu gluggen var i nyskick.

En ny 50/1,4D kostar från 2700 kr och uppåt. Att köpa den gamla modellen begagnad för 2000 kr låter inte som någon bra deal.

screamin-daemon skrev:
Det är väl antireflex behandlingen på bakre lensen som saknas. Det kan ge lite oönskat ljusreflexer på sensorn. Den kan vara upp emot 13 år gammal. [...]
Det har inget med antireflexbehandling att göra. D-objektiv har ett litet chip inbyggt som talar om för kameran ungefär vilket avstånd som är inställt vid exponeringen för att hjälpa 3D-matrisljusmätningen. Det är en ganska grov skala (typ nära, inte så nära, ganska långt, väldigt långt) och spelar egentligen ingen roll, det är bara i ett fåtal blixtsituationer som det kan påverka.

De första D-objektiven introducerades tillsammans med F90 ungefär 1992 så var Kent fick sina 13 år ifrån undrar jag. Alla objektiv uppdaterades inte heller på en och samma gång utan det tog några år.

Edit: Paul hann före.

PerFogelberg skrev:
En ny 50/1,4D kostar från 2700 kr och uppåt. Att köpa den gamla modellen begagnad för 2000 kr låter inte som någon bra deal.
Jag får ändra mig i prisfrågan. Hade för mig att 50 1,4D låg på ca 3700 kr. Såg nu att den gått ner i pris. 2000 kr var ett si sådär pris, med andra ord.

Jag har den utan D och jag tycker den känns bättre byggd än D varianten men det är en personlig åsikt.

Tyvärr är det nog så att fotohandlaren var den som gick vinnande ur affären. Att köpa en begagnad 1,4 av den äldre varianten, till det priset, var ingen bra deal. För 2000kr hittar man en begagnad D- variant i nyskick på begagnatmarknden. Jag köpte nyligen en till det priset själv.

Fick iofs. med både motljusskydd och uv-filter. Bara det är ju minst 500 kr om man köper nytt. Det känns definitivt inte gamalt och ser näst intill lika ut som D-varianten förutom D bakom modellbeteckning. Jobbar fint och sköter sitt jobb utomordentligt.Så som jag har förstått det är skillnaderna inte så ofantliga, och har ingen större inverkan på resultatet? Fortsätt gärna att svara, ju fler svar desto närmare ett beslut kommer jag. Tack!

DanielBergman skrev:
Fick iofs. med både motljusskydd och uv-filter. Bara det är ju minst 500 kr om man köper nytt. Det känns definitivt inte gamalt och ser näst intill lika ut som D-varianten förutom D bakom modellbeteckning. Jobbar fint och sköter sitt jobb utomordentligt.Så som jag har förstått det är skillnaderna inte så ofantliga, och har ingen större inverkan på resultatet? Fortsätt gärna att svara, ju fler svar desto närmare ett beslut kommer jag. Tack!
Om motljusskydd och filter ingick samt garanti på minst tre månader så tycker jag att du gjort en bra affär. Tror inte att du kunnat hittat motsvarande begagnat. D-kopplingen är säkert i teorin något exaktare vid användning av blixt, men har troligtvis nästan ingen praktisk betydelse.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto