Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 50 mm, för- och nackdelar

Produkter
(logga in för att koppla)

Kacan

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att köpa Nikkor 50mm f/1.8G AF-S, är bara en nybörjarfotograf, men känner att jag vill utvecklas och tror därför att detta är en bra grej. Har 18-55 mm, och 70-300 Tamron Macro nu, tror ni att 50 mm skull vara bra att komplitera med?
Skulle vi kunna hjälpa min med lite för och nackdelar?

// Anna

Titta i tråden bokeh som är aktiv nu http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=149901 där tas det upp den största fördelen med ett 50/1,8 att man får en betydligt finare bakgrundsosärpa med ett sådant jämfört med ett kitobjektiv. Tror de flesta köper ljusstarka objektiv just för bokehn och det förutsätter då att man använder de största bländaröppningarna för att det ska märkas någon skillnad. Utöver detta så ger ett ljusstarkt objektiv fördelen att du kan använda lite kortare tider och förhindra rörelseoskärpa.

Nackdelen är väl det är ett objektiv till att byta till, men det är det värt.

Ett 35/1,8 kan vara ett alternativ som är lite mer vidvinkel som gör att det fungerar något bättre inomhus men om det är porträtt man ska fota så fungerar ett 50m något bättre om det är bakgrundsoskärpa man är ute efter. Ännu mer bakgrundsoskärpa får man med 85/1,8 men det är då ännu mer besvärligt att fota med inomhus pga tele. Du har ju zoomar så du kan testa vilken brännvidd du helst vill ha i kombination med något ljusstarkare och så köper du det

Vad har du för någon kamera?
ett 50 1,8G är väl aldrig fel. betydligt billigare än 1,4 modellen.
Jag köpte några gamla fasta manuella objektiv när jag började fota (50 1,8 och 135 2,8) som går att få för en billig peng, då måste man tänka mer och justera detmesta manuellt, det var nyttigt för mig då jag lärde mig mycket utav dom och det går att ta mycket bra kort med dom också.

Framför allt, skulle det bli totalfel kan du alltid sälja det begagnat och bara förlora några hundra, köper du det begagnat till att börja med kan du oftast sälja det för samma pengar som du köpte det för!

Jag köpte ett 50mm f1,4D, i början var jag inte så imponerad och nyttjade det minimalt. En dag tog jag bara 50an med ut och testade det ordentligt, det blev både ljus dag och mörk kväll. efter den dagen var jag helt enkelt frälst, avgudar mitt 50 och dess egenskaper, bokehn är fantastisk, skärpan knivskarp, AF sitter där den ska, det är litet och lätt.
1,4D har dock ingen AF motor så den funkar inte på alla hus. Tänk dock på att 50an blir en typ 85 i DX formatet.

Nackdel, finns det nackdelar? Inte enl min uppfattning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar