Annons

Nikkor 50 mm 1,4D v.s 1,8D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Är det ngn som har erfarenhet av dessa båda objektiv?
Vad skiljer förutom ljusstyrkan och priset?
Är ngt av dom skarpare? Har för mig att jag läst det i förbifarten i ngn diskussion...

Tack
Svante

jag har läst att 1,8D ska vara skarpare å billigare.. Har själv en Minolta AF50/1,7 och den är visst lika skarp som 1,4:an som dock har cirkulära bländare.. Kanske är så på Nikkor åxå. Vet ej.. Men cirkulära bländare är ju att föredra vid porträtttagning

Jag har också för mig att jag hört någonstans att 1,8:an skall vara skarpare. Ngn som har den erfarenheten?
Om man inte har cirkulär bländare, vad har man då?

Cirkulära bländarlameller ==

Det innebär att om du tittar in i gluggen så är hålet som bländarlamellerna skapar helt cirkulärt. Det är det inte med icke cirkulära lameller. där är det uppbyggd som en 10 kantig cirkel ungefär som en mutter. Den cirkulära ger betydligt finare diffusering i det oskarpa delarna i bliden.

Har själv ett AF 50/1.8 utan D. Skarpt!
Med cirkulär bländare menas, antar jag att bländaröppningen blir mer cirkulär än oktagonal eller nonagon.. (vad sjutton heter det..?) beroende på att bländarlamellerna är rundade.

/ Hasse

Då förstår jag vad cirkulär bländare är och varför.
Då är frågan om det finns fler skillnader och vilket av de 2 som är mest skarptecknande?

1.8 har nyss släppts i en D-version men optiken är helt oförändrad.

50/1.4 är skarpare på f/1.4.

Jag har ett Nikkor 50mm f/1.8D. Otroligt skarpt! Har aldrig testat 1.4D. Läs gärna min recension om du inte redan har gjort det. Har skrivit ner kort om varför jag valde 1.8D istället för 1.4D...

/Robert

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar