Annons

Nikkor 50/1,8 G???

Produkter
(logga in för att koppla)

flooo66

Ny medlem
Jag är helt okunnig på detta men min dotter pluggar media/foto, första året.

Hon fyller snart år o önskar sig ett objektiv - Nikkor 50/1,8 D.

Kollade efter det i dag och då sa de på Nikkon-butiken att det inte finns längre utan ersatts av liknande men G.
Enda skillnaden är att det ingick motljusskydd. Plus att det blir lite dyrare.
Nu har hon ett sådant skydd till sitt andra objektiv.

Min fråga är:
ska jag försöka hitta ett D till billigare pris?
Eller är det prisvärt att ta den nya, G?

Pengarna finns dessvärre inte i överflöd, därför vill jag ha det
billigaste men det ska ändå vara bra.

Hoppas någon förstår vad jag undrar. =/
 
G är bättre på alla sätt, och då har du även autofokus med Nikons enklaste instegshus, det har du inte med D varianten. Tveka icke, köp 50 1.8g som är fantastisk skarp, har vacker bokeh och är sjukt prisvärd. Aspherical element får du på köpet också. Vad har hon för kamera?
 
Motljusskydd är oftast anpassade för en enda objektiv (så länge det inte är en modell som skruvas i filtergängorna), så hennes nuvarande objektivs motljusskydd kommer högst antagligen inte att passa det nya. Motljusskydd är ett av de viktigaste tillbehören och det kommer oftast med ett sånt när man köper ett objektiv.

Satsa på AF-S 50/1,8 G. Det är helt enkelt bättre och fungerar med alla Nikons digitala systemkameror. Kör hon analogt så kan det dock vara smartare att välja den äldre versionen.
 
Cyberphoto har D-versionen i lager. Men G är trevligare (inte för att D är så dum den heller)
 
G är bättre på alla sätt, och då har du även autofokus med Nikons enklaste instegshus, det har du inte med D varianten. Tveka icke, köp 50 1.8g som är fantastisk skarp, har vacker bokeh och är sjukt prisvärd. Aspherical element får du på köpet också. Vad har hon för kamera?


Hon har en D90. Den ingick i fotokursen.
Till den fick hon ett Nikkor 18-105 mm o en massa siffror till.
Men den är rätt tung så hon vill ha ngt lättare o som är bättre att fota på konserter.
 
Kan ju nämna AF-S 35/1.8 också. Jag tycker den har ett bättre användningsområde när det gäller att ha som allroundobjektiv. 35 blir normal på en DX kamera och 50 blir en korttele som kan vara utmärkt till porträtt. Använd 18-105 till att se om man helst vill ha 35 eller 50, genom att köra objektiv fast på dessa brännvidder. Du hittar 35/1.8 ofta till ett bra pris på begagnat
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.