Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikkor 35/1,8 G spökbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

anders007

Medlem
Hej! jag upptäckte att när jag använder uv-filter på ovanstående objektiv så kan det bli reflektioner i linsen när jag fotade ett motiv med ett fönster i bakrunden.Detta resulterade i spökbilder. Detta fenomen försvann när jag skruvade av filtret. Är det nödvändigt att ha ett skyddsfilter på denna glugg då själva linsen sitter lite längre in i gluggen. Känns som man inte kan repa den så lätt , dessutom använder jag linskyddet när jag inte fotar.
 
Nej det är inte nödvändigt, men det skyddar ju som sagt en hel del! Det finns många som aldrig har på ett UV-filter, och frontlinsen är inte särskilt ömtålig!

Kan du inte ha på filtret när du är orolig för linsen och ta av det när det finns risk för spökbilder? Jag menar i vissa situationer är det ju mycket större risk för optiken än andra.
 
Fick samma fenomen med mitt 35mm 1.8 och uv filter. Just vid ett fönster. Jag har varit tveksam till dessa filter med efter detta åkte de av, även på 18-55.an.
 
Jag har bl.a. 14-24/2.8, 24-70/2-8 och 70-200/2.8 VRI. Har aldrig använt filter på dem och har inga repor.
 
Jag använder heller inget uv filter. UV skyddet som finns inbyggd i kameran räcker. Rädslan för repor är också överdriven eftersom det krävs rejäla "kratrar" innan det syns på bild... Givetvis är det bra att skydda linsen ifall miljön är väldigt ogästvänlig (sandstorm eller många vassa armbågar). Andrahandsvärdet brukar också falla en del om linsen har synliga repor, fast om det rör sig om ett "billigare" objektiv kanske det inte spelar någon större roll... ;)
 
Andrahandsvärdet brukar också falla en del om linsen har synliga repor, ...
När det gäller andrahandsvärdet måste man ställa sig frågan om man har köpt det dyrare objektivet för bildkvalitén eller för andrahandsvärdet. Att alltid använda UV-filter är som att köpa en dyr soffgrupp och sedan skydda den med ett fult överdrag. Den enda som blir lycklig är nästa ägare. :)
 
Motljusskydd räddar ändå glaset i 90% av de fall där det kan skadas på riktigt, känns det i alla fall som. Lite synd dock att motljusskyddet till 35:an ser ut som en såndär tratt hundar brukar få hos veterinären för att inte gnaga upp saker och ting.
 
Frågan är vad du hade för UV-filter?
Det är tydligen väldigt stor variation på kvalitet på filtren från olika leverantörer..

Har oxå sett spökbilder på just 35/1.8 i skymning med motljus från gatubelysning. Överväger att skruva av filtret helt..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.