ANNONS
Annons

Nikkor 300/4 AF ED, Nikkor 300/4 AF-S. Samma objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Är dessa två samma optiskt sett? Det skiljer några tusen på beg-marknaden så frågan är om den billigare duger förutsatt att man accepterar den sämre autofokusen?

Astacus skrev:
Är dessa två samma optiskt sett? Det skiljer några tusen på beg-marknaden så frågan är om den billigare duger förutsatt att man accepterar den sämre autofokusen?
Det är inte samma optiska formula i de bägge objektiven. Det gamla Nikkor 300 är mycket bra, men det nyare är ännu bättre, inte direkt sämre än 2,8 varianten. Jag har själv haft afs 300 4,0 och var mycket nöjd. Jag tror att du tjänar på upplösning med den nyare afs-gluggen, speciellt ihop med converter. Dessutom har den en föredömligt fin närgräns på 1,45 m vilket nästan gör den till ett macro. Den nya 300:an blev topptestad i tidningen foto, har dock fått viss kritik för sitt stativfäste som uppges ge viss skakningsoskärpa. Det var dock inget som jag själv märkte på mitt exemplar.

Senast ändrad:
Dessutom ger AF-S gluggen en snabbare autofokus, då autofokusmotorn är inbyggd i gluggen (S:et i beteckningen).

Oscar

Tack för det, värdefullt! Inga direkt brutala skillnader i kurvor men värdefullt att AF-S:en når optimal skärpa redan vid ett stegs nedbländning. En närgräns under 1.5 meter lockar också.

Vet någon vilka som är de optimala telekonvertrarna till detta objektiv? Både 1,4X och 2X är intressant.

Hej

Jag hade för många år sedan ett Nikkor 300/4 AF ED som jag använde med min Nikon F4, AF var jätte långsam, på nyare hus går det nog bättre. Skaffade sedan det nya AF-S och AF var bra mycket snabbare, men gick inte alls så mjukt som på mitt 500mm f/4 AF-S. På 300/4 AF-S när man kör AF så slår den till när den är i fokus, liksom slår till i mekaniken. Svårt att förklara, men det är lite irriterande. På 500mm verkar den ha en tyst (tystare) inbromsning i mekaniken när den har stannat och är i fokus. Påverkar dock inte användandet av gluggen.

MVH

Omar Brännström

Astacus skrev:
Tack för det, värdefullt! Inga direkt brutala skillnader i kurvor men värdefullt att AF-S:en når optimal skärpa redan vid ett stegs nedbländning. En närgräns under 1.5 meter lockar också.

Vet någon vilka som är de optimala telekonvertrarna till detta objektiv? Både 1,4X och 2X är intressant.
Optimal konverter är TC 14E två, till Afs-varianten. Det var den jag hade själv och den slöade inte ner autofocusen nämnvärt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto