Annons

Nikkor 28-105 / 18-70

Produkter
(logga in för att koppla)

JohnPark

Medlem
Nikkor 28-105 & 18-70

Jag köpte en Nikon D70S Kit för ca 6 mån sedan. Men jag bytte standard objektivet (18-70) mot Nikkor 28-105 mm F3.5-4.5 D för en liten summa. Gjorde jag ett bra köp eller borde jag ha behållt standard objektivet? En bekant uppmanade mig om att 28-105'n hade sin release 1998 (rätt) vilket är för rätt länge sen.
 
18-70 är både bra och mångsidigt i sitt brännviddsomfång. Jag skulle personligen mycket hellre haft det än ett 28-105.

(Sen slog jag ihop dina trådar. En räcker bra.)
 
JohnPark skrev:
Digitalt blir det väl runt 17-80?
Inte helt med på vad du menar, det verkar finnas mycket förvirring kring brännvidder.

Även på en digitalare är 28-105 28-105. Däremot får du mindre bildvinkel genom den mindre sensorn. Det gör att objektivet på en digitalare ger dig samma bildvinkel som ett 42-158 skulle ge på ett filmhus. Från normal till mellantele alltså, och ingen vidvinkel alls.

Fördelen med 28-105 är väl om man aldrig vill ha vidvinkel, men gärna lite längre tele. För en porträttfotograf är det nog bättre. Men för de allra flesta är 18-70 ett mer mångsidigt val.
 
Jag hade ett 28-105 på den analoga tiden och tyckte det var ett trevligt allroundobjektiv. Särskilt i macroläget (1:2), även om kvaliten inte var så bra som ett riktigt makroobjektiv. Jag sålde det och köpte ett 18-70 när jag gick över till digitalt. Ett 18-70 på en digitalkamera ger samma bildvinkel som ett 28-105 på ett analogt hus. Förutom närgränsen är 18-70 bättre på allt, framförallt snabbare och tystare autofokus. Sen är ju brännviddsomfånget helt olika, det är bara du själv som kan avgöra vad som passar dig bäst.
 
Jag har testat båda på en D70. 28-105 är ett trevligt allroundobjektiv om man inte behöver så mycket vidvinkel. Däremot är 18-70 skarpare och snabbare (den har ju AF-S).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.