Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 18-70 eller Nikkor 18-35 + fast 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

slackie

Aktiv medlem
Hej,

Sålde av mitt normalzoom, Dx 18-70/3,5-4,5G IF ED, objektiv i samband med kamerabyte. Tanken var då att gå över till 18-200mm med VR. Dock verkar det näst intill omöjligt att få tag i denna optik och tålamodet är väl inte det bästa. Vid närmare eftertanke känns behovet heller inte lika stort.

Jag överväger nu därför om jag istället skall införskaffa ett 18-70 (igen) eller om jag ska ta ett Af 18-35/3,5-4,5D IF ED + en fast Af 50/1,8D?

Vilka egentliga skillnader märks av om man inte har DX glugg ihop med en DSLR?

Mkt tacksam för svar.
 
18-35 är grymt bra. Har den själv och gillar den skarpt. Tyvärr är den ju lite kort i omfång, men det vägs upp av skärpan som är riktigt bra
 
Håller med Adam, 18-35 är ett helt underbart objektiv. Sålde mitt 18-70 för att kunna köpa detta som i min och många andras mening är ett långt bättre objektiv på motsvarande zoomfång på 18-70. Däremot förlorar du mer än halva brännvidden, dvs från 35-70. Fundera av din fotostil och vilka brännvidder du ofta fotar eller avser fota och gå efter det. Själv skulle jag välja 18-35 och ett 50mm/1.8 framför 18-70 "anyday" och då vill jag ändå tillägga att 18-70 är ett rikigt bra objektiv.
 
Köp 18-35mm/3,5-4,5 samt försök komma över en 35-70mm/2,8 så behöver du inga fler. 50mm/1,8 är skarpt och bra att ha ibland men inget måste. Spara hellre ihop till en Sigma 14mm/2,8 så har du vidvinkel så att du klarar dig. Behöver du zoom så är Sigma 70-200mm/2,8 något att föredra.

Tag tid på dig att bygga upp din arsenal och lägg inga pengar på de billiga zoomalternativen, det är ren förlust. Köp hellre en bra begagnad än nytt som inte är fullt användbart. Ljusstyrka är viktigare än zoom tycker jag.
 
Jag håller med också 18-35'an är väldigt bra, jag skulle köpt den själv om jag inte behövt bländare 2.8, så det fick bli en 17-55'a istället, också ett väldigt bra objektiv men betydligt dyrare.

kent.
 
Ja en sak är säker köp en 50 1,8 i vilket fall som helst. Det är nog det objektiv jag är mest nöjd med. Kostar under 1500:- och nedbländat i studio är det så skarpt att man inte kan förstå.
Tillåter ju underbara inohusbilder i dåligt ljus utan blixt. Helt underbar glugg för de pengarna (tyvärr låter den som en rostig skördetröska i fokuseringen.... :))

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.