Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 18-55 VR II

Produkter
(logga in för att koppla)

shogunami

Medlem
Hej där!

Har haft min D5000 och ett Nikkor 18-55 VR II I snart ett år nu och de har båda tjänat mig väl. Igår provade jag dock min flickväns D60 med ett Nikkor 18-55 utan VR och märkte att hennes var mycket smidigare att zooma med, alltså själva vridmomentet på objektivet var behagligare. Nu i efterhand så känns mitt objektiv segt och man får nästan ta i lite och nu frågar jag er; Ska det vara så på Nikkor 18-55 VR II?

Båda objektiven är i stort sätt likadana, AF-S DX och samma märke. Att fota är inget större problem men nu när jag börjat leka lite med att filma så blir hela "scenen" förstörd av ett ryck när jag zoomar eftersom jag måste ta i, det är drygt att man måste ta i så pass att man inte kan zooma långsamt och successivt snabbare eller vice versa.

Nej, de jag har provat har varit mjuka i zoom-gången. Har du garanti kvar, lämna tillbaka.

Visst känner man en del plastighet i rörelsen, men nåt direkt "motstånd" eller "hackighet" har jag aldrig märkt.

Nej, de jag har provat har varit mjuka i zoom-gången. Har du garanti kvar, lämna tillbaka.

Visst känner man en del plastighet i rörelsen, men nåt direkt "motstånd" eller "hackighet" har jag aldrig märkt.

Någon hackighet upplever jag inte, bara mycket segare än andra objektiv. Har inga papper med mig där jag är nu, men hur länge ska garantin vara? Har haft kameran i ett år och papper och allt finns hemma. Beror det på vart jag köpt kameran eller har Nikon någon sorts universal warranty?

Ska åtminstone lämna in kameran och objektivet på kontroll, har massa sträck i okularet/sökaren.

edit: Ser nu att jag inte längre har någon garanti och efter att jag på flera håll fått höra att det inte är något fel på att kameran har sträck i okularet så känns det surt nu när jag inte kan göra något åt saken utan att betala multum. Men ska ändå lämna in kameran, känns som att jag kan flirta till mig en gratis reparation eftersom om objektivet var felaktigt från första början så är det ju lite svårt för mig att se när det är fel eller inte.

Senast ändrad:
Hej där!

Har haft min D5000 och ett Nikkor 18-55 VR II I snart ett år nu och de har båda tjänat mig väl. Igår provade jag dock min flickväns D60 med ett Nikkor 18-55 utan VR och märkte att hennes var mycket smidigare att zooma med, alltså själva vridmomentet på objektivet var behagligare. Nu i efterhand så känns mitt objektiv segt och man får nästan ta i lite och nu frågar jag er; Ska det vara så på Nikkor 18-55 VR II?

Båda objektiven är i stort sätt likadana, AF-S DX och samma märke. Att fota är inget större problem men nu när jag börjat leka lite med att filma så blir hela "scenen" förstörd av ett ryck när jag zoomar eftersom jag måste ta i, det är drygt att man måste ta i så pass att man inte kan zooma långsamt och successivt snabbare eller vice versa.

Jag kände häromdagen på ett demoex. 18-55 utan VR på Elgiganten...Vridmomentet var mycket "lättare", krävdes mindre kraft för att zooma, än med mitt nya(VR). Jag gillar dock att mitt är lite trögt...

Kan det vara att objektivet "slits in" med tiden, eller hur man nu ska uttrycka sig?

/John

Senast ändrad:
Nikon kanske har anpassat objektivet för kameror med videofunktion?
En gång för mycket länge sedan filmade jag med en Super-8-kamera. Det var mycket tröttsamt att titta på filmer där fotografen , som ibland var jag, hade zoomat och panorerat för mycket. Det bör man undvika så mycket som möjligt.

Olle

Har kännt på ännu ett icke VR 18-55mm idag, och det är som om det är annan plast i det.
Mycket smidigare vridmoment i zoom-ringen även på detta. Jag upplever det som att det är "bättre kvalitet"(plasten) jämfört med mitt med VR.

/John

Har själv en Nikon D5000 med 18-55 mm VR II och jag upplever inte zoomringen som kärv. Den går mjukt med ett fullt lagom motstånd.

Har själv en Nikon D5000 med 18-55 mm VR II och jag upplever inte zoomringen som kärv. Den går mjukt med ett fullt lagom motstånd.

Känner inte till VR II(ska kolla upp det), mitt heter iaf. 18-55mm VR. Och jämförelsen var mot 18-55mm ED II varianten utan VR, den som följer med i D3000 nu i de billigaste kitet för runt 4 papp.

(Kollat nu, finns det 3 varianter på 18-55mm zoomen(?)

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19075

/John.

Tänkte väl det - VR (gen.2) på ett 18-55 har jag då aldrig sett. Det refererades ju till 18-55 VR II på några ställen. Blev fundersam. =P Bara 18-200 ibland Nikons "billigare" objektiv som har det väl?

/Fredrik

Ser nu att jag inte längre har någon garanti ....

I ditt första inlägg skrev du att kameran var snart ett år gammal. En liten undran bara, har du köpt kameran som konsument eller som företag?

Som konsument gäller konsumentköplagen tvingande och då bör det vara 3 års reklamationstid på fel som varit från fabrik/vid leverans (vilket ditt objektiv isf skulle vara om jag förstått diskussionen rätt). Garanti (innebär t.ex. att säljaren garanterar att kameran skall fungera felfritt) är frivilligt och kan vara ett år men du har alltid 3 års reklamationsrätt.

http://www.konsumentverket.se/Globa...a ner/Lathundar/lathund_konsumentköplagen.pdf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar