Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 18-200 DX VR - "fullframe"

Produkter
(logga in för att koppla)
Funkar det överhuvudtaget på "fullformat"-kameror? Vad jag har förstått så tecknar inte DX-objektiven ut ett 35-mm negativ.

Jodå, dom tecknar ut, men inte i vidaste vidvinkelläget. "Vinjetteringen" försvinner vid en viss brännvidd...
Exempelvis funkar Nikkor 12-24 från cirka 17 på "fullframe".

Rörslätt skriver att det inte tecknar småbildscirkel i någon brännvidd. I hans fall brukar det betyda att han testat själv och konstaterat att det är så (han konstaterar t ex att 12-24 funkar mellan 16 och 24).

pareli skrev:
Jodå, dom tecknar ut, men inte i vidaste vidvinkelläget. "Vinjetteringen" försvinner vid en viss brännvidd...
Exempelvis funkar Nikkor 12-24 från cirka 17 på "fullframe".

Ah, ok. Då har jag lärt mig något idag med. :)

Hi folks

Jag verkar vara en av de få lyckliga som har ett 18-200 och jag testade det just på min FM3A. Kan bara bekräfta Björns påstående. Du får mörka hörn på alla brännvidder. Dom går väl att leva med vid 200 mm men på alla andra brännvidder blir det kraftig vignettering.

MAnkan

OK.
Efter lite snabb forskning i ämnet verkar det som om det bara är just 12-24an som funkar.
Fast, bilderna blir rätt så kul med de extrema "vinjetteringarna"... :-]

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto