Annons

Nikkor 17-55 2.8 eller Nikkor 24-70 F/4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Crille75

Medlem
Så, då har jag kommit så här långt. Jag var tidigare inne på alternativa linser (typ Tamron och Sigma) men beslöt tillslut att gå på Nikon-spåret. Nu kommer då nästa huvudbry. Vilken skall jag välja? 17-55 DX 2.8 eller 24-70 2.8? Jag använder en Nikon D2X med en 12-24 DX F/4 samt en 70-200 2.8.
Är det någon som har några bra erfarenheter att dela med sig?

Sorry, Jag menade att följande skulle stå i rubriken Nikkor 17-55 2.8 eller Nikkor 24-70 2.8. Inget annat.....!

Båda gluggarna är riktigt trevliga i mitt tycke. Skärpan är kanske strået vassare i 24-70an som jag upplever det. Däremot kan du få 17-55an för rimliga pengar om du kan tänka dig begagnat.

24-70 är inte direkt vidvinkligt på d2an vilket kan vara negativt beroende på vad du plåtar för något.

Om du nu har en 12-24 så skulle jag personligen satsa på en 24-70. Det är väl det som kommer att gälla i framtiden iaf när småbildssensorn kommer ner i pris.

Risken är förstås att det blir lite fipplande med att byta objektiv men den risken skulle jag nog ta.

17-55:an är dock en mycket trevlig glugg och jag använder den nästan hela tiden. Väldigt reportage-ig.

Mvh
Maverick

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto