ANNONS
Annons

Ni som kan datorer & innehåll, jag behöver hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag har fått ett förslag av en kompis som bygger datorer lite då & då.
Han skulle gärna hjälpa mig att göra en till mig.....
Nu till frågan:
Är dessa delar det jag behöver för foto- & filmredigering???

Killen som i så fall ska göra det är väldigt kompetent, men han är spelfantast & då tänker jag att han kanske mer inriktad på det området. (Han fotograferar också en del & redigerar)

Jag kan inget om innehåll i datorer utan jag vill ha en dator som täcker mina behov när det gäller foto- & filmredigering.....
Är det någon som kan komma med för- eller nackdelar eller kanske andra förslag....
Jag är väldigt tacksam för svar :O)

Här är det om ska vara i......

Gigabyte GeForce GTX 550Ti 1024MB
Optiarc AD-7280S SATA, OEM Svart
MSI H67MA-E45 REV B3
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART
Antec TruePower New Series 550W
1TB Western Digital Caviar Black
OCZ SSD Agility 3 60GB
Fractal Design Define Mini Svart
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Fractal Design 120mm Silent Serie
Noctua NH-U9B SE2

Eizo 23" LCD Foris FS2331-BK
1920x1080, 5 års garanti, VA-panel, 10000:1, VGA/DVI/HDMI

Det är bra grejer, och de duger utmärkt till att hantera bilder. Någon kanske ser det som overkill, eftersom många delar har bättre prestanda än man kanske måste ha för att kunna jobba med bilder, men det är inte någon nackdel att ha bra prestanda. Om du tänker syssla med video en del är det bra med ett kvickt grafikkort, men för foto är det inte ett måste.

Jag antar att han hjälper dig att pilla ihop grejerna.

Om det är priset som du tycker är högt, kan du säkert diskutera det med honom, men jag tycker att det ser ut som om han vet vad han ska sätta ihop. När hårdvaran är tillräckligt bra är det mest en fråga om vad man ska stoppa i för program.

Och eftersom du ska syssla med filmredigering tycker jag att det vore kanske onödigt och dumt att snåla in på något.

Det är bra grejer, och de duger utmärkt till att hantera bilder. Någon kanske ser det som overkill, eftersom många delar har bättre prestanda än man kanske måste ha för att kunna jobba med bilder, men det är inte någon nackdel att ha bra prestanda. Om du tänker syssla med video en del är det bra med ett kvickt grafikkort, men för foto är det inte ett måste.

Jag antar att han hjälper dig att pilla ihop grejerna.

Om det är priset som du tycker är högt, kan du säkert diskutera det med honom, men jag tycker att det ser ut som om han vet vad han ska sätta ihop. När hårdvaran är tillräckligt bra är det mest en fråga om vad man ska stoppa i för program.

Och eftersom du ska syssla med filmredigering tycker jag att det vore kanske onödigt och dumt att snåla in på något.

En fem år gammal skärm skulle inte jag betala speciellt mkt för även om det är en EIZO. Kör något nytt billigt istället, eller hellre nytt dyrt :)

Dra ner lite på grafiksidan och skruva upp SSDn. Det är enorm skillnad om du kan ha en SSD på 256 (eller två på 128) som temporärlagning och cache när du jobbar med bilder. Räcker inte pengarna pruta på något annat men inte SSDn.

I övrigt en mkt bra burk.

Edit: Film, är det viktigt? Då kan du inte snåla på grafikkortet.

Gigabyte GeForce GTX 550Ti 1024MB

Du får knappt någon acceleration i Photoshop oavsett grafikkort.

Adobe Premiere stöder förvisso GPU-acceleration, men inte med det där kortet. (Ja, man kan fulhacka Premiere för att få acceleration med det kortet, men officiellt går det inte).

Så, rent krasst kan du lika gärna hoppa över grafikkortet och köra på det interna.

Om jag fattar rätt är SSD-disken på 60GB och jag antar att tanken är att lägga systemet där. Visst räcker det men jag skulle nog ändå lägga till lite för att få 120GB och lite mer plats för att undvika framtida problem.

Om jag fattar rätt är SSD-disken på 60GB och jag antar att tanken är att lägga systemet där. Visst räcker det men jag skulle nog ändå lägga till lite för att få 120GB och lite mer plats för att undvika framtida problem.

Framtida problem?

En SSD stor nog att rymma de bilder man jobbar med säg några månader ökar arbetsslödet enormt. Man kan ju öppna filer på nolltid.

Köp mer SSD för nuvarande behov.

Jag håller med, och jag såg inte det där med 60GB.

60GB är inte tillräckligt för ett Windows 7 system med några applikationer, såvida man inte vill lägga ner massor med tid på att rensa och tweaka.

Det jag har att anmärka på är moderkortet.
Jag skulle aldrig valt ett moderkort med H67-chipset. Ta ett med Z68 istället.

Verkar vara en helt ok burk, bra komponenter från välkända tillverkare. Fotoredigering är inte så krävande (så länge du inte sitter med stora filer), videoredigering desto mer krävande.

Spontana åsikter:
Processor: Aningen overkill om du inte skall klocka. Kanske en i7 2500(K)?
Grafikkortet: Bra kort utan att vara ett värsting-spelkort.
Minne: 16Gb är overkill för mycket men inte för videoreigering. Då det är så pass "billigt" tycker jag att det är dumt att ta mindre.
SSD: Även om du bara skall köra OS på den så tycker jag 60Gb är i minsta laget. Fylls snabbt upp och går bäst då den inte är knökfull. Ta en lite billigare processor och lägg pengarna på en 120Gb disk.
Processorkylaren: Kyler bra och är tyst: Men stooor: kolla att den får rum i chassit.
Skärm: Ingen personlig erfarenhet men läst mycket bra om den.

Lycka till med bygget!

...det är bättre på alla sätt, utan att för den sakens skull behöva bli dyrare.
Innan Z68 lanserades stod det enbart mellan H67 och P67. H67 ärsnikvarianten för kontorsarbete, så att säga...med stöd för det integrerade grafikchippet. Saknar dessutom vettigt stöd för överklockning.

P67 gäller man om man tänkt köra med dedikerat grafikkort och stöder dessutom överklockning via den variabla multiplikatorn.

Z68 kombinerar båda delarna, stöder generellt sett högre minneshastigheter och kostar som sagt inte nödvändigtvis mer.
Så det finns ingen anledning att köpa ett kort med H67.

och att H67 är ett low-end chipset syns också i bios i form av ett väldigt fattigt utbud av funktioner och inställningar.

sen är det sista man som regel bör snåla in på just moderkortet och psu:n, så jag skulle lagt på åtminstone några hundralappar och kört på ett kort ur nästa prisklass istället för det allra billigaste.

Senast ändrad:
...det är bättre på alla sätt, utan att för den sakens skull behöva bli dyrare.
Innan Z68 lanserades stod det enbart mellan H67 och P67. H67 ärsnikvarianten för kontorsarbete, så att säga...med stöd för det integrerade grafikchippet. Saknar dessutom vettigt stöd för överklockning.

P67 gäller man om man tänkt köra med dedikerat grafikkort och stöder dessutom överklockning via den variabla multiplikatorn.

Z68 kombinerar båda delarna, stöder generellt sett högre minneshastigheter och kostar som sagt inte nödvändigtvis mer.
Så det finns ingen anledning att köpa ett kort med H67.

och att H67 är ett low-end chipset syns också i bios i form av ett väldigt fattigt utbud av funktioner och inställningar.

sen är det sista man som regel bör snåla in på just moderkortet och psu:n, så jag skulle lagt på åtminstone några hundralappar och kört på ett kort ur nästa prisklass istället för det allra billigaste.

Nu vet jag. Köper argumentationen rakt av. Överklockning är väl inte det bästa om man vill ha en 100% stabil och tyst dator som inte drar allt för mycket ström.

Spontana åsikter:
Processor: Aningen overkill om du inte skall klocka. Kanske en i7 2500(K)?
spontana tankar:
för det första så finns det ingen i7 2500, vare sig med eller utan K. Så jag antar att du tänker på i5 2500.

och för det andra, vore det en speldator som skulle byggas hade man kunnat tänka sig en i5:a, då man extremt sällan tjänar på att välja en i7 till det ändamålet jämfört med en i5. men till just bild- och videoredigering är en i7 med hyper-threading det bättre valet, så en i7 2600k sitter som en smäck!

Nu vet jag. Köper argumentationen rakt av. Överklockning är väl inte det bästa om man vill ha en 100% stabil och tyst dator som inte drar allt för mycket ström.
du vet att en i5/7 som standard överklockar sig själv vid hög belastning (rätt mycket dessutom), om man inte stänger av turbo boost-funktionen i bios, va?

ljudnivån kommer vara oförändrad med den kylaren som TS listade, enda skillnaden kommer vara aningen högre cpu temp.

SandyBridge-processorerna är extremt bra på att överklockas, så instabilt blir det inte heller om det görs rätt.
TS hade ju en kompis som verkar intresserad och säkert kan hjälpa till med den busenkla procedur det är att överklocka en i7:a om man skulle vilja få ut mesta möjliga prestanda ur datorn.

strömförbrukningren blir ju däremot otvivelaktigt högre, gör väl säkert ett par hundralappar om året åtminstone.

även om man inte tänkt klocka från början det är dumt att köpa ett moderkort som det inte överhuvudtaget går med, om man senare vill göra det...särskilt så eftersom det inte innebär nån direkt skillnad i pris.

Senast ändrad:
En sak som jag tänkte på är ifall caviar black har mer ljud än blue eller green? Black har väl bättre prestanda och skiljer sig väl inte så mycket i pris men med en SSD för systemet så spelar väl den snabbheten inte så stor roll ifall ljudet blir högre.

Jag har en 96Gb SSD och har WIN 7 home, lightroom (inkl preview) och elements på den och har nu 50Gb ledigt när jag stängt av växlingsfil och även tagit bort hiber (nånting).sys
60Gb räcker väl men då ska man nog komma ihåg att installera allt annat på andra disken.

du vet att en i5/7 som standard överklockar sig själv vid hög belastning (rätt mycket dessutom), om man inte stänger av turbo boost-funktionen i bios, va?

ljudnivån kommer vara oförändrad med den kylaren som TS listade, enda skillnaden kommer vara aningen högre cpu temp.

SandyBridge-processorerna är extremt bra på att överklockas, så instabilt blir det inte heller om det görs rätt.
TS hade ju en kompis som verkar intresserad och säkert kan hjälpa till med den busenkla procedur det är att överklocka en i7:a om man skulle vilja få ut mesta möjliga prestanda ur datorn.

strömförbrukningren blir ju däremot otvivelaktigt högre, gör väl säkert ett par hundralappar om året åtminstone.

även om man inte tänkt klocka från början det är dumt att köpa ett moderkort som det inte överhuvudtaget går med, om man senare vill göra det...särskilt så eftersom det inte innebär nån direkt skillnad i pris.

Jo jag vet, har en i7 i min mac. Den "överklockningen" räknar inte jag som överklockning eftersom den är stödd av leverantören. Ett klassiskt problem förut och antagligen fortfarande var när man överklockade började man få läckströmmar så strömförbrukningen stack iväg och marginalerna överallt minskade. Då gick inte temperaturen upp lite utan massor, beroende på processor.

Överklockning har alltid varit "i princip" enkelt, det finns ju inställningar i bios och före det jumperinställningar för bushastigheter och spänningar.

Tycker det är bättre att köpa den processor man behöver från början så är det inget snack om garantin och lägga ner ansträngingen på snabba diskar som jag tycker är en större flaskhals. Alternativt kan man köpa en lite långsammare procesor än man tänkt och sen uppgradera efter ett halvår när priserna fallit.

Tycker det är bättre att köpa den processor man behöver från början så är det inget snack om garantin och lägga ner ansträngingen på snabba diskar som jag tycker är en större flaskhals. Alternativt kan man köpa en lite långsammare procesor än man tänkt och sen uppgradera efter ett halvår när priserna fallit.
din åsikt om överklockning har noll och ingen betydelse för det faktum att exempelvis en i5 2500k går att köra fullt stabilt med vettig temp i uppemot 5GHz med luftkylning, vilket ger en enorm prestandaskjuts jämfört med fabriksklocken.

kortfattat så är dina fördomar om överklockning inaktuella, men nu handlade inte detta om överklockning eller ej.

frågan är snarare; varför köpa ett moderkort med budget-chipsetet H67 när man kan få bättre för samma peng (och på köpet gardera sig med möjligheten till överklockning). Enda skillnaden i pris är 200:- extra för den upplåsta k-versionen av processorn.

din åsikt om överklockning har noll och ingen betydelse för det faktum att exempelvis en i5 2500k går att köra fullt stabilt med vettig temp i uppemot 5GHz med luftkylning, vilket ger en enorm prestandaskjuts jämfört med fabriksklocken.

kortfattat så är dina fördomar om överklockning inaktuella, men nu handlade inte detta om överklockning eller ej.

frågan är snarare; varför köpa ett moderkort med budget-chipsetet H67 när man kan få bättre för samma peng (och på köpet gardera sig med möjligheten till överklockning). Enda skillnaden i pris är 200:- extra för den upplåsta k-versionen av processorn.

Fördomar? Jag har hållit på med det själv.

i7/i5 är gjorda för boost.

Generellt, hur säkerställer du stabiliteten när du överklockat en processor, dvs över specen?

Men åter till moderkortet, du har förklarat varför det är bättre, och ingen har invänt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar