Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som har en Panasonic GF1...

Produkter
(logga in för att koppla)

Pasus

Aktiv medlem
Har tittat runt lite på nätet om GF1:an, men det är fortfarande två saker jag undrar:

(1) När man byter bildformat (aspect ratio), jag tänker framför allt på 1:1, anpassas visningen i displayen efter det, så att man kan komponera korrekt? Hoppas frågan är begriplig...

(2) Går det att fota med displayen avstängd?

Och så en sista, lite annorlunda fråga:

(3) Hur mycket tycker ni kan man pressa upp ISO och ändå få användbara bilder (det kan även inbegripa måttlig brusreducering i efterhand)?

/Patrik

Hej Pasus,

1) Ja. Bilden i displayen återger samma AR som kameran är inställd på så det är enkelt att komponera bilden direkt i formaten 4:3, 3:2, 16:9 och 1:1. Man kan även enkelt koppla bildformat till fn-knappen på baksidan.

2) Ja. Man trycker helt enkelt in display-knappen på baksidan så stängs skärmen av.

3) Hög ISO är inte kamerans starkaste sida. Jag går inte över 400 i vanliga fall och då får man ta till lite brusreducering i Lightroom. Det kan hända att jag går upp till 800 om jag tänker göra bilden svart-vit och lite brus inte gör något.

Jag instammer helt medpunkt 1) och 2). Nar det galler 3) sa har jag val i princcip samma erfarenhter. Om jag kor 800 sa blir det oftast svarvitt. Jag anvander inte llightroom utan CS4 och anvander inte sa mycket brusreducering (mer pagrund av att jag inte vet hur man gor an "konstnarliga" skal)

Det ar inte en kamera som ar fantastisk i daligt ljus, men jag gillar den for sin realtivt kompaktaform tillsammans med 20mm. Jag ar dock valdigt sugen pa att skaffa mig en optisk sokare. Har funderat kring detta har: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=127118&highlight=gf1

Slutligen, lite bilder jag tagit med gf1 med 20mm: http://www.flickr.com/search/?q=gf1&w=67157871@N00&s=rec

ANNONS