Annons

Ni som har en 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra att Nikon kommit ifatt Canon vad gäller det mesta och t o m "gått om" i vissa avseenden Bra för både de som har Nikon och de som har Canon.Hade inte konkurrensen varit så hård, utan vägt över kraftigt åt något håll hade den ledande producentens prisbild säkert legat 30-50% högre än som nu. 40D är en fanastiskt bra kamera till ett fantastiskt bra pris.Trol den mest prisvärda kameran på marknaden. Det som många väntar på, är en 5D mark2 och, som det heter,"från vanligtvis välunderrättat håll",kommer en sådan troligen till hösten.Kan tänka mig att man sänker priset på 40D för att få ut så många som möjligt på marknaden innan man börjar försäljningen av 5Dm2.För att kunna konkurrera med Nikons semiproffskameror kommer priset på 5D inte ligga mycket högre än det gör idag och det får inte ligga för nära priset på 40D för att störa försäljningen av den.
 
Jag håller med det är bra med konkurrens! Hoppas att det inte blir monopol i framtiden när det gäller kameratillverkare. Det måste alltid finnas konkurrens!
 
månis skrev:
Hej
Har en 20D och funderar på gradera upp till en 40D.Jag undrar vad som är bättre på en 40D?
On/off reglaget tycks vara lika idiotiskt på båda.

Nä, får nog bli en Nikon igen nästa gång (synd bara att Nikons objektivutbud inte verkar vara lika bra som Canons...).
 
macrobild skrev:
Hörde idag att Nikon har över 50% av SLR marknaden i Sverige.
Det där växlar extremt snabbt. Hur det ligger till i dag har jag inte sett några siffror på, men för några år sedan låg Nikons marknadsandel på dslr på 15 procent -- för att ett år senare stiga till 50 procent.

Både Canon och Nikon har ju släppt en hel del nya intressanta modeller de senaste månaderna, så jag skulle gissa att de ligger ganska lika på omkring 35-45 procent var. Övriga märken brukar ligga nånstans runt 20-25 procent. Tillsammans.
 
Re: Re: Ni som har en 40D

JOOO skrev:
On/off reglaget tycks vara lika idiotiskt på båda.
Jag tycker nog inte att man ska rata EOS 40D pga placeringen av strömbrytaren på den. On/off-reglaget går knappast att ändra på ofrivilligt vilket är bra. Nackdelen är att det av samma skäl kan vara lite pilligt att sätta på eller stänga av kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.