Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som fotar JPG: Ändrar ni inställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

feriksson

Aktiv medlem
Ni som kommit fram till att det är skönt att slippa RAW och enbart / till stora delar fotografer med jpg, ändrar ni inställningar mellan bilderna? Exempelvis "den här bilden behöver mycket kontrast", "oj shit, här behövs mycket färg" osv osv eller har ni helt enkelt matat in era inställningar och sen bara tutar på? En JPG från kameran - är den oftast färdig för er?

Menar du ändra inställningar i kameran? Herregud nej, vilket meck!! ;-) Personligen har jag inga inställningar ändrade i kameran över huvud taget - ingen extra skärpa, mättnad etc. Sådant fixar jag i Photoshop. Där är kontrollen större. Behandlar alla bilder jag anser värda att göra något med. Ibland är det så lite som levels och skärpa bara, ibland vill man jobba mer - t ex svartvit konvertering, lägga på brus, dra ner eller upp mättnad, lägga på filter och tusen andra roliga saker. :) Så nej, en bild är sällan färdig direkt ur kameran för mig.

Jag brukar ha det inställt på "vivid", dvs lite mer färg, kontrast och skärpa. Funkar till det mesta. Är det viktiga bilder som ska tas kör jag jpeg+raw samtidigt, hittar jag en bra bild så finns den i raw att meka med sen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar