Annons

Ni som fokusjusterat 18-50/2,8 HSM Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Kotte

Avslutat medlemskap
Köpte ovanstående objektiv igår. Kom hem och upptäckte att det frontfokuserade rejält. Tillbaks till affären och testa det andra exet dom hade. Men det hade samma problem... Objektivet blev således skickat till Tura för fokusjustering.

Fråga 1: Ni som fått era objektiv justerade, blev det bättre? Dvs blev ni nöjda?

Fråga 2: Jag ombads inte att skicka med kamerahuset, vilket i efterhand verkar konstigt. Vad har dom för ref när dom sätter fokus?
 
Jag har personligen aldrig skickat en Sigma-zoom till service/justering, men däremot två fasta (makron). Dom blev bra.

Man justerar efter en "normalreferens" - det finns en "nolla" som ska hållas, samma sak som med kamerahuset. Så om bara ditt kamerahus är rätt så kommer det förhoppningsvis stämma när du får tillbaka det. Hus/objektiv är INTE en enhet, de står båda för var sin del av ekvationen. Båda måste vara rätt (eller lika mycket fel åt varsitt håll...) för att slutresultatet ska stämma.
 
Hade min Sigma 17-70 inne i våras, blev rekommenderad att skicka med huset, vilket jag gjorde. Resultat blev bra, nu upplever jag att fokus hamnar där det skall. Enligt servicerapporten hade objektivet bakfokus både i tele- och wide-läget, det stämde med hur jag upplevde det innan justering.

/ Jonas
 
Hur lång tid tar att få en sådan justering?
Man vill ju inte vara utan huset för länge...
 
Jag har personligen aldrig skickat en Sigma-zoom till service/justering, men däremot två fasta (makron). Dom blev bra.

Man justerar efter en "normalreferens" - det finns en "nolla" som ska hållas, samma sak som med kamerahuset. Så om bara ditt kamerahus är rätt så kommer det förhoppningsvis stämma när du får tillbaka det. Hus/objektiv är INTE en enhet, de står båda för var sin del av ekvationen. Båda måste vara rätt (eller lika mycket fel åt varsitt håll...) för att slutresultatet ska stämma.

Jag hoppas mitt hus är rätt då ;)
 
Det gick på ca10 arbetsdagar inkl frakt åt båda hållen, minns ej exakt. Visst hade man ångest över att skicka iväg huset!

/ Jonas
 
Om man skickar in både hus och objektiv, justerar de även huset då eller används detta bara som referens? Man vill ju inte att de justerar huset; då kan man få felfokus med sina andra objektiv.
 
Nix, Tura petar inte på ditt hus! Jag undrade samma sak, med tanke på att huset fokuserar rätt med mina Pentax-gluggar var jag inte så sugen på att få det justerat av en Sigma-verkstad!

/ Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.