** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ni som använder Holga

Produkter
(logga in för att koppla)

DPG

Aktiv medlem
Har blivit lite sugen på att prova mellanformat på ett opretantiöst och billigt sätt. Så då tänkte jag köpa mig en Holga... Nu undrar jag lite vilken film ni som använt holga har använt... och hur resultatet blivit med 6*6cm's film respektive 6*4,5cm's film?

Jag brukar köra på Kodak Tri-X. Blir härligt oskarp och kraftigare vinjettering får du leta efter :)
Fast det beror ju på kameran och inte filmen.

Det är samma film för 6x6 cm bilder och 6x4,5 nämligen 120-film. Anledningen till att du kan få olika storlekar med Holgan är att du plockar bort "avmaskningsramen" för 6x4,5 och därmed kan få 6x6 cm bilder.

Som jag har fattat det tas bilder i formatet 6*4,5 på höjden. Alltså, vill man ha en liggande bild med holga i det formatet får man ställa kameran på höjden. Jag har aldrig sett någon som använt 6*4,5 med holga, hur blir vinjetteringen när inte formatet är symmetriskt? Det borde bli snyggare med 6*6 eftersom vinjetteringen blir lika stor på alla sidor, inte sant?

Det blir absolut snyggare med avmaskningsramen borttagen. Har nyligen gjort om bländarinställningen på min Holga till ca f20 respektive ca f8. Detta bidrar också till en något kraftigare vinjettering. Är det förresten någon som vet hur man översätter bländardiametern (i mm) till bländartal, typ f16? Jag antar att det dessutom beror på var bländaren sitter millan linsen och filmen? Idealläget borde ju vara precis där ljuset bryts, alltså där ljuskonen är som smalast...?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar