Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ni som använder Holga
- Trådstartare DPG
- Start datum
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Jag brukar köra på Kodak Tri-X. Blir härligt oskarp och kraftigare vinjettering får du leta efter
Fast det beror ju på kameran och inte filmen.
Det är samma film för 6x6 cm bilder och 6x4,5 nämligen 120-film. Anledningen till att du kan få olika storlekar med Holgan är att du plockar bort "avmaskningsramen" för 6x4,5 och därmed kan få 6x6 cm bilder.
Fast det beror ju på kameran och inte filmen.
Det är samma film för 6x6 cm bilder och 6x4,5 nämligen 120-film. Anledningen till att du kan få olika storlekar med Holgan är att du plockar bort "avmaskningsramen" för 6x4,5 och därmed kan få 6x6 cm bilder.
felle
Aktiv medlem
Som jag har fattat det tas bilder i formatet 6*4,5 på höjden. Alltså, vill man ha en liggande bild med holga i det formatet får man ställa kameran på höjden. Jag har aldrig sett någon som använt 6*4,5 med holga, hur blir vinjetteringen när inte formatet är symmetriskt? Det borde bli snyggare med 6*6 eftersom vinjetteringen blir lika stor på alla sidor, inte sant?
Goupil
Aktiv medlem
Det blir absolut snyggare med avmaskningsramen borttagen. Har nyligen gjort om bländarinställningen på min Holga till ca f20 respektive ca f8. Detta bidrar också till en något kraftigare vinjettering. Är det förresten någon som vet hur man översätter bländardiametern (i mm) till bländartal, typ f16? Jag antar att det dessutom beror på var bländaren sitter millan linsen och filmen? Idealläget borde ju vara precis där ljuset bryts, alltså där ljuskonen är som smalast...?