Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni med Minolta D5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Aliide

Aktiv medlem
Jag får verkligen inte till mina bilder med kameran. Funderar på att lämna in den på Expert då det kan bli en väldig oskärpa i bilderna, plus att färgerna blir antingen iskalla eller jättevarma.

Hur fotar ni med er kamera? Vilket fotoläge kör ni med? Vilka inställningar i P? Objektiv?

Med vänliga hälsningar
Jenny

Har du köpt kameran på expert så är sigma-objektivet du får med ingen höjdare, kör du det på största bländare är nog inte skärpan nåt vidare, sen så kan bilderna behöva skärpas lite från de flesta kameror, du kan dra upp skärpan i kameran ett eller två steg.

Kör du med en fast vitbalansinställning? Testa isf att köra på automatisk vitbalans, det funkar för mig.

jag brukar fota på A, S eller M beroende på vad som ska fotas, oftast ISO 200.

De flesta objektiv brukar vara skarpast runt bländare 8-16.

Senast ändrad:
Harkel. Det du skrev var rena grekiskan för mig. Trots att jag läst igenom manualen två gånger ;)

Köpte som du säger, kameran på expert. Är lite besviken. Jag är inte en urusel fotare, väldigt stadig och fin på handen. Men tycker ändå att det missar. Sen fotade jag lite i "kvällsljus" igår. 180 bilder, fick slänga 170 av pga URUSEL skärpa. Det liknade bilder tagna ifrån en billig kompaktkamera.

Jag brukar köra på AUTO, kan ju inte hantera alla andra inställningar.

Skulle behöva en personlig fotoguid känner jag!

Aliide skrev:
Harkel. Det du skrev var rena grekiskan för mig. Trots att jag läst igenom manualen två gånger ;)

Köpte som du säger, kameran på expert. Är lite besviken. Jag är inte en urusel fotare, väldigt stadig och fin på handen. Men tycker ändå att det missar. Sen fotade jag lite i "kvällsljus" igår. 180 bilder, fick slänga 170 av pga URUSEL skärpa. Det liknade bilder tagna ifrån en billig kompaktkamera.

Jag brukar köra på AUTO, kan ju inte hantera alla andra inställningar.

Skulle behöva en personlig fotoguid känner jag!
Det är bra att du läst bruxisen men du kanske skulle behöva en grundlektion i fotografi också?

Börja med detta.

Sen så brukar det finnas en del böcker på biblioteket som kan hjälpa till. Att många av dem avhandlar analog fotografi gör inte så mycket om man ska lära sig grunderna & detta hur tid & bländare påverkar exponeringen.

Du skriver att du var ute i kvällsljus igår. Har du koll på så att inte tiderna blir för långa? Det är mycket troligt att du måste ändra ISO på din kamera, d.v.s. öka känsligheten vid sådana tillfällen.

//Larsa

Tyckte mina bilder blev mycket oskarpa i början med min D5D.
Dock försvann problemet eftersom jag vande mig med kameran.
Men jag fick med ett annat objektiv, ett KM 18-70 som känns riktigt bra.

Dessutom är det så med en systemkamera att man ska lägga på skärpa på efterhand med ett bildbehandlingsprogram för att få bättre kontroll.

En kompakt skärper mer automatiskt.

D5D:n är en suveränt bra kamera tycker jag.
Enda problemet jag märkt är lite brusig sensor.

Mina första bilder blev också misslyckade rent tekniskt, och då visste jag vad bländare, iso och slutartid gör. (Estetiskt misslyckade bilder gör jag fortfarande.)

Vad jag menar är att ta steget från kompakt till system är inte helt lätt även om man har vissa kunskaper.

Så läs igenom hela fotosidan. :)
Och när du har lite pejl på vad alla inställningar gör så kan vi lätt förklara hur man gör för att testa om det är kameran objektivet eller du som är felet.

Tusen tack till er!

Fick lite förklaringar och hjälp förut av Anders Djerf. Förstår iallafall lite mer.

Ska kasta mig över fotoskolan till kvällen och försöka förstå.

Återkommer förmodligen ;)

Ett tips i borjan kan vara att fota i jpeg och dra upp skarpan direkt fran kameran ett snapp eller tva. (Det gar att stalla in under "farglage" i menyn som dyker upp om du trycker pa Fn-knappen.) Da beter den sig mer som en kompakt som skarper bilden at dig, och det behovs inte pillas sa mycket med efterbehandling for att det ska se bra ut.
/Pia

ANNONS