Annons

ngt datasnille här?

Produkter
(logga in för att koppla)

annamelie

Aktiv medlem
Jag har stött på ett jätteskumt problem och ingen ajg har frågat hittills har lyckats hjälpa mej så jag tänkte att det akn ju finnas ngn här som vet..:)

Jag har nyligen uppgraderat min hemsida: www.annathurfjell.se och flyttat denna till ett nytt webhotell. I samband med det har jag alltså pekat om domänet till den nya sida, och det verkar funka fint. Överallt utom hemma hos oss!

Först visade våra båda datorer (är på router om det är bra att veta) envist min gamla sida. jag har rensat allt som finns att rensa otaliga ggr via internetverktygen. jag har startat om och nollställt routern mm mm. Nu har den istället gått över till det klassiska sidan kan inte visas medellandet. Nån som vet hur jag ska göra för att kunna se min egen hemsida? Jag kna se den via den bärbara datorn utan problem. Men varför vi inte kan se den på dom stationära burkarna eller hur jag ska åtgärda det är en gåta för mig.

Tack för all ev hjälp

/ Anna
 
Kan lägga till vad jag är ute efter direkt: om du kör windows, prova det här:
- klicka på start, sedan "Kör" (eller "Run" om det är engelsk windows)
- skriv ipconfig /flushdns och tryck enter

Då rensar du ut cachad (korttidslagrad) information om namnuppslag, allstå översättning mellan textbaserade adresser (som www.annathurfjell.se) till IP-nummer, som är de "riktiga" adresserna på internet. Kan eventuellt vara det som spökar för dig.
 
Fullkomligt älskar din sida! =)

Hoppas det löser sig, men det verkar ju underligt om du rensat cache och allt.
Hm..något att bita i låter det som.

Mvh Fredrik
 
Tack kul att du gillar den! önskar bara att jag kunde se den själv hehe :)

Det hela är jätteskumt och jag fattar ingenting man jag hoppas det löser sej..!

MVH Anna
 
Du kör alltså samma uppkoppling på den bärbara som på de stationär men de visar ändå olika sidor? Väldigt snygg sida förresten.
 
nej inte det, våra datorer har fast lina och den bärbara har telias mobila bredband. Våra är alltså sammankopplade med router så det akn säkert ha med saken att göra, vet bara inte vad jag har testat starta om och resetta routern.
 
Lite fåniga basicsaker.... Shift + reload funkar inte? Program som CCleaner kan rensa ut ordentligt...ta det easy bara (gratis by the way). Men..ja...det ligger inte någon förvald URL någonstans och spökar (på djupt vatten nu här...). Önskar verkligen att du fick det fixat. Ta hem annan browser? Firefox? IE? Såg inte vilken du körde just..

Fredrik
 
Vet inte hur länge sedan det var som du gjorde dns ändringarna för sidan men sånt där kan ta lite tid ibland innan det "kickar in" över nätet. Mellan olika operatörer kan det variera beroende på hur ofta dns uppdateras. I alla fall 24 timmar kan det ta innan den nya sidan syns överallt men det kanske var längre sen än så som du gjorde ändringen.
 
För att kolla att datorn verkligen har/får rätt IP-adress till servern där din sida finns, gör så här:
Start > Kör > Skriv: cmd och tryck Enter.
Skriv: ping www.annathurfjell.se och tryck Enter.


Svaret borde se ut så här:
Källkod:
C:\>ping [url]www.annathurfjell.se[/url]

Skickar signaler till annathurfjell.se [74.55.209.210] med 32 byte data:

Svar från 74.55.209.210: byte=32 tid=151ms TTL=47
Svar från 74.55.209.210: byte=32 tid=159ms TTL=47
Svar från 74.55.209.210: byte=32 tid=160ms TTL=47
Svar från 74.55.209.210: byte=32 tid=155ms TTL=47

Ping-statistik för 74.55.209.210:
    Paket: Skickade = 4, mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
    Lägsta = 151 ms, Högsta = 160 ms, Medel = 156 ms

C:\>
C:\>
C:\>
 
Kolla i filen hosts som ligger under C:\WINDOWS\system32\drivers\etc så att det inte ligger någon adress där som din sida pekar emot. Du kan också gå in på startmenyn, välj kör, skriv cmd, tryck enter. Prova sedan att pinga din sida med ping annathurfjell.se Kolla vilken ip-adress som den visar då. Det kan se ut såhär exempelvis:

Skickar signaler till annathurfjell.se [74.55.209.210] med 32 byte data:

Svar fr†n 74.55.209.210: byte=32 tid=166ms TTL=52
Svar fr†n 74.55.209.210: byte=32 tid=144ms TTL=52
Svar fr†n 74.55.209.210: byte=32 tid=150ms TTL=52
Svar fr†n 74.55.209.210: byte=32 tid=156ms TTL=52

Ping-statistik f”r 74.55.209.210:
Paket: Skickade = 4, mottagna = 4, F”rlorade = 0 (0 %),
Ungef„rligt ”verf”ringstid i millisekunder:
L„gsta = 144 ms, H”gsta = 166 ms, Medel = 154 ms
 
För att kolla att datorn verkligen har/får rätt IP-adress till servern där din sida finns, gör så här:
Start > Kör > Skriv: cmd och tryck Enter.
Skriv: ping www.annathurfjell.se och tryck Enter.


Svaret borde se ut så här:
Källkod:
C:\>ping [url]www.annathurfjell.se[/url]

Skickar signaler till annathurfjell.se [74.55.209.210] med 32 byte data:

Svar från 74.55.209.210: byte=32 tid=151ms TTL=47
Svar från 74.55.209.210: byte=32 tid=159ms TTL=47
Svar från 74.55.209.210: byte=32 tid=160ms TTL=47
Svar från 74.55.209.210: byte=32 tid=155ms TTL=47

Ping-statistik för 74.55.209.210:
    Paket: Skickade = 4, mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
    Lägsta = 151 ms, Högsta = 160 ms, Medel = 156 ms

C:\>
C:\>
C:\>

Gör det från båda datorerna - med båda datorerna menar jag inte de stationära utan testa från den bärbara respektive en av de stationära och kolla att de ger samma svar. Om de inte är samma svar från båda datorerna gisar jag att det är dns-servrarna som inte blivit uppdaterade vilket kan ta lite tid och det är inget man kan påverka själv. Eventuellt kan det finnas en dns-server i Eran router som inte fått de nya adressen men det känns konstigt ifall Ni har starta om den. Skall man vara lite petig bör kommandot vara

ping -a www.annathurfjell.se
 
Jag hitter inget under drivers som verkar ha med min sida att göra.. jag har även testat att pinga sidan men får inte upp ngt alls

kunde inte hitta värdator säger den då.

Det kan ju säkert vara så att den inte uppdaterats än, men det verkar så konstigt att det bara är vi som inte får fram den?

MVH Anna
 
Det kan ju säkert vara så att den inte uppdaterats än, men det verkar så konstigt att det bara är vi som inte får fram den?


Jag har varit med om samma sak själv, att det har funkat för alla andra förutom mig själv. Det kan ta lite tid helt enkelt, och jag tror att problemet är dns servrar som inte uppdaterat sig. Vänta tills imorrn och funkar det inte då så kan du återkomma.
 
Jag hitter inget under drivers som verkar ha med min sida att göra.. jag har även testat att pinga sidan men får inte upp ngt alls

kunde inte hitta värdator säger den då.

Det kan ju säkert vara så att den inte uppdaterats än, men det verkar så konstigt att det bara är vi som inte får fram den?

MVH Anna

Den fil som avses är nog HOSTS som ligger i

C:\Windows\System32\drivers\etc

Om du där lagt in en hårdkodad referens till din sida tar en över från DNS-servrarna på nätet.

Ett annat alternativ är att den DNS-server som du använder av någon anledning inte är uppdaterad.

Vilken Internet leverantör har du?

Var låg sidan tidigare?

Var ligger den nu?

Fin sida föresten - men jag är lite allergisk mot musik så här på jobbet! :)

Mvh
Anders
 
Nu funkar det iaf på min dator! Niklas (min man) ändrade ngt i routerinställningarna och då ploppade sidan upp, den funkar fortfarande inte på hans dator men det är ju helt klart ett steg på vägen så det verkar som att vi kanske får till det här!

Tur för jag har snart inget hår kvar att slita;)

tack för all hjälp och kul att ni gillar sidan!

MVH Anna
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.