Annons

Ngn som provat både Sony a33 och Canon Eos 550d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiwin

Ny medlem
Är som många andra i beslutsvånda om vilken systemkamera man ska köpa. :)
Det har nu kommit ner till Sony Alpha a33 och Canon Eos 550d, för tillfället mer inne på den förstnämnda.
Undrar nu om det är någon därute som provat båda dessa kameror och kan ge sin åsikt?

Detta är min första systemkamera och användningsområdet blir ffa familjefotografering, sport, natur, resor etc. Är väldigt förtjust i porträttfotografering och vill att kameran jag införskaffar ska ta bra inomhusbilder (förstår att det beror på personen som håller i kameran och objektivet, men antar det finns kameror som är bättre elr sämre i inomhusmiljö?).
Hade nog tänkt köpa objektivet som följer med kameran (18-55) och en 55-200, till att börja med.

Jag gillar hur Sonyn ligger i handen (och även att det fanns lite utrymme för näsan när man fotade) samt den vridbara skärmen, balansvågen som hjälper en ta raka bilder, antalet bilder/s och att vitbalansen verkade bättre än på 550d i begränsad belysning.
Canonen har kanske bättre bildkvalitet? (men är det något som en amatör som jag skulle märka?)
Köper inte en systemkamera för filmfunktionen, men när den ändå finns där i båda kamerorna så tyckte jag att autofokusen i Sonyn skulle passa mig, som inte är van filmare, bättre.
Har fått lite känslan att Sonyn passar bättre för amatörer och att Canonen om man vill kunna finlira mer med inställningarna, men jag kanske är helt fel ute?

Det pixelantal på Sonyn (14,6Mp) fick jag höra på affärn skulle fungera för förstoringar upp till 1,5mx1,5m, någon som kan bekräfta/dementera detta?

Är som sagt amatör och skulle därför uppskatta om kameran är hyfsat lätt att lära sig oxå. ;-)

Hade även tänkt införskaffa en fotobok och har hört att Scott Kellbys "Digitalfotografi - lär dig yrkesfotografernas hemligheter" ska vara bra men att han "bara" pratar om Canikon. Någon som kan uttala sig om böckerna även fungerar om man har en Sony?

Tack på förhand!
 
Detta är min första systemkamera och användningsområdet blir ffa familjefotografering, sport, natur, resor etc. Är väldigt förtjust i porträttfotografering och vill att kameran jag införskaffar ska ta bra inomhusbilder (förstår att det beror på personen som håller i kameran och objektivet, men antar det finns kameror som är bättre elr sämre i inomhusmiljö?).

Mitt tips är lägg 20% av din budget på kamerahuset och 80% på bra objektiv. Ljusstarka om du vill fota inomhus, med fin bokeh för snygga porträtt, med snabb autofokus om du vill fota sport. Oavsett så behöver du en extern blixt, den kostar från ca 2000kr ny, räkna in det med.
 
Mitt tips är lägg 20% av din budget på kamerahuset och 80% på bra objektiv. Ljusstarka om du vill fota inomhus, med fin bokeh för snygga porträtt, med snabb autofokus om du vill fota sport. Oavsett så behöver du en extern blixt, den kostar från ca 2000kr ny, räkna in det med.

Tack för ditt svar Anders!
För tillfället är min budget begränsad (och jag är medveten om att kvaliteten på bilderna blir likaså) så tanken var att köpa en bra kamera och lära sig den med ett par objektiv och sedan införskaffa fler objektiv och tillbehör när ekonomin tillåter (elr när man har tur att få nått tillbehör i födelsedagspresent o dyl).
Men du tycker att det då vore bättre att införskaffa ett billigare hus nu istället?
Gissar att det blir svårt att få med den vridbara skärmen i billigare modeller. :)
 
Tack för ditt svar Anders!
För tillfället är min budget begränsad (och jag är medveten om att kvaliteten på bilderna blir likaså) så tanken var att köpa en bra kamera och lära sig den med ett par objektiv och sedan införskaffa fler objektiv och tillbehör när ekonomin tillåter (elr när man har tur att få nått tillbehör i födelsedagspresent o dyl).
Men du tycker att det då vore bättre att införskaffa ett billigare hus nu istället?
Gissar att det blir svårt att få med den vridbara skärmen i billigare modeller. :)


Anders, hur tänker du nu? Om han har en budget på ca 8000-10000, hur ska han då kunna lägga 20% på kamerahuset?! han får ju knappt en gammal sliten 1000D för de pengarna.

däremot så håller jag med Anders om att objektivet är viktigare än huset.

Skaffa inte 18-55. Gör bara inte det, och helst inte 55-200 heller. Vill du kunna ta bra inomhusbilder så ska du skaffa ett fast objektiv med stor bländare. Ett 18-55 eller ett 55-200 har bländaren 3,5-5,6, alltså inte speciellt stor bländare. Skaffa ett Canon 35 mm f/2,0. Där har du en stor bländare som släpper in mycket ljus. beskär hellre om du vill zooma in.

Sen när ekonomin tillåter så kan du köpa ett zoomobjektiv med bländare 2,8. Sigma och Tamron är prisvärda. Tex ett sånt här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=276174
självklart billigare beg.


EDIT: Köp hellre bra objektiv nu i början. Lär dig grunderna inom fotografin med din billiga kamera. Köp sedan ett finare hus och komplettera till dina redan inköpta ljusstarka fina objektiv.
 
Jag som Pentax fanboy får gå in och säga att Pentax K-r kan vara ett ett annat alternativ.. A33 är såpas ny att jag inte klämt och känt på den i det där elektronikföretaget med tysk klingande namn..
på pappret ser den dock intressant ut.. men hur bra det verkligen är att ha en halvgenomskinlig spegel kvar framför sensorn när du tar bilden vet jag inte..

Bildmässigt skiljer det sig inte så särskilt mycket vad man än väljer.. egentligen.. inte i prisklassen som det nu gäller i alla fall.. och i slutändan blir det nog bäst bilder med den kamera man trivs bäst med..
 
Hej ! Tycker du ska köpa Sony om du gillar den ! Den har precis lika bra bildkvalite som Canon har.Dessutom är det en "roligare" och modernare kamera att hantera.Att Canon och Nikon har bäst bildkvalite tillhör för tillfället historien och bra objektiv är lika lätt att hitta till den.Gå in på Sonyforumet och fråga lite mer om kameran där -plus att Sony-grabbarna där är mycket trevliga att ha att göra med och mycket kunniga.Tycker du är klok och smart att du "breddar" dig och inte stirrar dig blind på Canikon,som tyvärr de flesta nybörjare gör (falsk säkerhet). Köp den kamera ,oavsett märke du gillar bäst och du kommer att bli nöjd.Böckerna du nämner passar lika bra till Sony eftersom det är samma principer-oavsett märke ! MVH.
 
Tack för alla era svar!
Jag tror dock faktiskt jag kommer, som Jonas kommentar, att köpa kameran jag gillar - Sony a33. Jag började leka med tanken att köpa Canonen men blev genast mindre instresserad av att lära mig om kameran. Sonyn känner jag mig intresserad av och det är nog avgörande när man är nybörjare. ;)

Tänk om TS väljer en Sony då ????????

Ja jag funderade på samma sak! =)
Kommer nog köpa 18-55 eftersom det bara skilde ngr hundralappar i pris att köpa utan. Lägger jag på 1500kr får jag även 55-200, så det blir nog den. Vad jag läst på andra stället ska det inte vara ngr större fel på dessa objektiv. Så jag hoppas på det (och att om de är riktigt dåliga, att jag är för mkt amatör för att märka det).
Men jag är helt klart intresserad av ett motsvarande till det som föreslogs till Canon, men då kan jag ju lotsa mig vidare in bland Sonyfolket som Jonas föreslog och höra med dem. =)

Tack igen alla!
 
Till porträttfotografering är det bra att ha ett objektiv med stor bländare (litet bländarvärde då man egentligen menar 1/bländarvärdet). En lagom brännvidd för porträtt är 50-100 mm på APS-C format. Mest prisvärd är 50/1,8. Ett billigt sådant objektiv har alla tillvärkare.

PS
Motsvarande till Canons 35/2 är Sony AF DT 35/1,8 SAM
 
Till porträttfotografering är det bra att ha ett objektiv med stor bländare (litet bländarvärde då man egentligen menar 1/bländarvärdet). En lagom brännvidd för porträtt är 50-100 mm på APS-C format. Mest prisvärd är 50/1,8. Ett billigt sådant objektiv har alla tillvärkare.

PS
Motsvarande till Canons 35/2 är Sony AF DT 35/1,8 SAM

Tack så mycket för ditt svar Lars!
Jag letade upp 50/1,8 och det var inte särskilt dyrt alls. =)
Men undra om jag inte väntar med det objektivet ändå. 55-200 får jag med i ett paket (kamera + 18-55 + 55-200) för halva priset än vad det hade kostat att köpa enskilt. Så om jag kommer vilja ha det objektivet nån gång i framtiden så blir det mest ekonomiskt att köpa det nu.
Så får 50/1,8 vara högst på listan över vad som köps nästa gång. =)

Tack igen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.